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남해안 별신굿 음악 현지연구 - 경상남도 통영시 한산면 매죽리 죽도 별신굿을 중심으로
분야 사회과학 > 회계학
저자 이용식
발행기관 한국무속학회
간행물정보 한국무속학 2003년, 한국무속학 제6집, 53page~126page(총74page)
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목차
부제 : A Musical Ethnography of Communal Shaman Ritual (Byeolsin-gut) on the Southern Coastal Area
〔요약〕
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 남해안 별신굿의 어제와 오늘
Ⅲ. 죽도 별신굿의 배경
Ⅳ. 죽도 별신굿의 연행자
Ⅴ. 죽도 별신굿의 제의 구성
Ⅵ. 죽도 별신굿 음악의 특징
Ⅶ. 맺는말
〈참고문헌〉
〈참고악보〉
 
 
국문초록
남해안 별신굿은 경상남도 거제도와 통영 일대의 어촌마을에서 마을의 평안과 풍농?풍어를 기원하기 위해 행해지는 제의이다. 이 별신굿의 사제는 대모(大母)라 불리는 세습무이며, 대모의 굿은 피리?젓대?해금?장고?징?북 등의 삼현육각 반주에 맞추어 연행된다. 남해안 별신굿의 음악은 접경지역인 동해안 별신굿이나 전라도 굿과는 다른 독특한 특징을 갖는 것이다. 예를 들어, 남해안 별신굿의 노래는 전라도 지방의 육자배기토리와 동해안 지방의 메나리토리가 섞여 불려진다고 한다. 남해안 별신굿에서 쓰여지는 장단 또한 매우 다양한데, 이는 타악기 위주로 반주되는 동해안 별신굿과 견줄만한 것이다. 이렇게 동해안 지역과 전라도 지역의 중간지대에 위치한 점이지역이라는 지리적 특성으로 말미암아 두 지역의 굿음악이 혼합되면서 남해안 지역의 독특한 굿음악을 형성한 것이다.
현재 남해안 별신굿이 전승되는 지역에서 전통적인 세습무는 거의 사라져가고 있으며, 악사들 또한 맥이 끊기면서 전통적인 별신굿은 겨우 명맥을 유지하고 있는 실정이다. 소위 중요무형문화재 제1세대 명인들이 1980년대 후반 줄지어 타계한 후, 현재는 젊은 무당과 악사들에 의해 재구성된 굿이 연행되고 있다. 이에 필자는 2003년 2월 8~9일 (음력 정월 8~9일) 경상남도 통영시 한산면 매죽리 죽도에서 벌어진 남해안 별신굿의 현지연구를 통하여 남해안 별신굿 음악의 특징과 그 연행맥락(performance context)을 밝히고자 하며, 현재 재구성되어 연행되는 굿과 이전의 자료를 비교분석하여 남해안 별신굿 음악의 전승실태를 고찰한다.
 
 
영문초록
The communal shaman ritual, called byeolsin-gut, on the southern coastal area is held for a rich harvest and an abundant fishing of the community. The specific kind of shaman ritual is found around Geoje Island and Tongyeong City, Gyeongsang-namdo Province. The shaman, called daemo, in this area is a hereditary shaman whose performance is accompanied by melodic instruments such as the piri (double-reed oboe), daegeum (long transverse bamboo flute), and haegeum (two-stringed fiddle), as well as percussion instruments such as the janggo (hourglassshaped drum), jing (large gong), and buk (barrel drum).
The ritual music in this area is distinctive from those of the neighboring areas. For instance, the songs performed during the ritual exhibit the musical idiom of both yukjabaegi tori found in the southwestern area and menari tori found on the eastern coast. Various jangdan (rhythmic patterns) are used in the ritual music; the variety of jangdan can be comparable to that of the eastern coast. In other words, the geographical situation of the area, which lies between the two great shaman traditions of the southwestern area and the eastern coast, has contributed to the foundation of the unique style of the shaman ritual in this area.
Byeolsin-gut in this area is on the verge of disappearance. There is no conventional hereditary shaman any more. Few musicians, called yangjung or sani, inherit the music of the shaman ritual. This precious cultural tradition is waiting for the scholar’s attention and investigation. However, there is no intensive musical analysis of the byeolsin-gut of this area. What is worse, a few musical ethnography has been produced yet. It is a musical ethnography of byeolsin-gut on the southern coastal area based on my observation of the shaman ritual held on Jukdo Island, Tongyeong City on February 8-9, 2003.
 
 
Music ethnography, Shaman ritual music, Byeolsin-gut(communal shaman ritual), Daemo(hereditary shaman), Yangjung or Sani(hereditary male shaman musicians), Tori(musical idioms), Jangdan(rhythmic patterns).
 
 
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