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이용악 시에 나타간 ‘길’의 표상과 ‘고향-조선’이라는 심상지리 -
분야 기타 >
저자 이경수
발행기관 우리문학회
간행물정보 우리문학연구 2009년, 우리文學硏究 제27집, 239page~268page(총30page)
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목차
부제 : The Representations of "Road" and Imaginative Geography for "Home-Chosun" in Lee Yong-Ak's Poetry
【국문초록】
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 뒷골목, 부끄러움의 자의식적 공간
Ⅲ. 이방(異邦)의 거리, 슬픈 운명의 공간
Ⅵ. 유랑의 길, ‘고향-조선’으로 회귀하는 공간
Ⅴ. 다시 선 거리, 시련과 성찰의 공간
Ⅵ. 결론 및 남은 문제
참고문헌
 
 
국문초록
이 논문의 목적은 이용악 시에 나타난 ‘길’의 다양한 표상들을 살펴봄으로써 그의 시가 형성하는 ‘고향’이라는 심상지리를 규명해 보는 데 있다. 이용악의 시에는 초기시부터 후기시까지 일관되게 ‘거리’, ‘뒷골목’ 등으로 표상된 ‘길’이라는 공간이 등장하는데, 그 공간의 성격을 밝힘으로써 이용악의 시를 심층적으로 이해할 수 있다. 이 논문에서는 ‘거리’, ‘뒷골목’등으로 표상되는 공간의 상위개념으로 ‘길’을 설정하였다. 이용악의 시에 등장하는 ‘길’의 다양한 표상들은 그의 내면 공간을 상징하는 동시에, 고향과 일본, 고향과 서울, 고향과 만주 사이의 관계에서 형성되는 ‘고향-식민지 조선’의 심상지리를 구축한다. 이용악의 시에서 ‘길’로 표상되는 일제 말기 ‘고향’의 심상지리는 이용악 시의 원칙을 형성한다. 특히 이용악의 시에서 ‘길’의 표상은 단순히 특정 공간을 지시하는데 그치지 않고 화자의 내면을 드러내는 심리적 공간으로 작용한다.
이용악의 시에 나타난 ‘길’의 다양한 표상들은 이용악 시의 내면 공간을 지칭하는 동시에 조선, 일본, 만주 사이의 관계에서 형성된 ‘고향-식민지 조선’의 심싱지리를 구축하였다. 이용악은 ‘뒷골목’, ‘거리’, ‘고향을 등지거나 돌아오는 길’ 등으로 표상되는 ‘길’ 위를 쉼 없이 걸어오면서 ‘길’위에서 시를 써 온 ‘길’의 시인이다. 그의 시에서 ‘길’의 표상들은 뒷골목으로 대표되는 부끄러움의 내면공간을 거쳐, 일제 말 조선과 일본, 조선과 만주 사이에서 형성되는 공간적 관계에 대한 인식의 확장으로 이어진다. 일제 말 뒷골목으로 대표되는 병적인 태도가 잠시 모습을 드러내기도 하지만, 도회의 개방적 거리를 지향하는 순간 그의 시는 잠시 비판적 균형감각을 잃어버리기도 한다. 그러나 해방과 함께 길은 이용악에게 다시 성찰의 공간으로 기능하게 된다.
 
 
영문초록
The purpose of this study was to understand imaginative geography for "home" in Lee Yong-ak's poetry by investigating his diverse representations of "road." There was a space constantly appearing throughout his poems from the early days to the later period, and it was "road" represented by "street" and "back street." All effort to illuminate the space's nature will promote an in-depth understanding of his works. In this study, the investigator picked "road" as the upper concept of space that's represented by "street" and "back street." The diverse representations of "road" in his poems not only represent his internal space, but form imaginative geography of "home-colonized Chosun " that's established between horne and Japan, horne and Seoul, and home and Manchuria. The imaginative geography of "home" during the late Japanese rule is represented by "road" in his works and serves as the origin of his works. The representations of "road" in his poetry, in particular, also function as psychological space to display the speaker's inside in addition to indicating certain space.
So far I have examined the various representations of "road" in Lee's poems. The findings show that they refer to internal space in his poems and, at the same time, build imaginative geography of "home-colonized Chosun' that's formed among Chosun, Japan, and Manchuria. Lee can be dubbed as a poet of "road" who wrote poems on the "road" always traveling on the "road" represented by "back street," "street," and , "road to leave home or return to home." In his poetry, the representations of "road" evolve from the internal space of shyness represented by back street into the expansion of consciousness of spatial relations formed between Chosun and Japan and Chosun and Manchuria during the late Japanese rule. Although his pathological attitude represented by back streets made its appearance during the late Japanese rule, he lost a sense of critical balance in his poems for a while the moment he headed for open streets in cities. However, road resumed its function as a space for reflection for him once Korea took back its independence.
 
 
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