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서정주 시와 산문에 나타난 김범부의 영향 -
분야 기타 >
저자 손진은
발행기관 국제언어문학회
간행물정보 국제언어문학 2011년, 국제언어문학 제23호, 141page~162page(총22page)
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목차
부제 : A Study on the Korean Thinker Kim Bumbu"s Influence on the Essays and Poetry of the Korean Poet Seo Jungju
[국문초록]
1. 문제의 제기
2. 김범부의 사상과 서정주의 영향관계
3. 김범부 사상과 서정주 문학의 동일성과 차별성 - 결론을 대신하여
[ABSTRACT]
참고문헌
 
 
국문초록
김범부는 한국문화의 본질을 풍류정신과 신라문화로 보고, 동방인의 사고원리를 음양론으로 파악한다. 서정주는 김범부의 이런 관점을 첫시집 『花蛇集』시기부터 받아들여 시 창작활동의 원류로 삼는다. 신라를 이상국가로 생각한다든가, 고향마을의 정신을 유학파, 심미파, 신선파 등의 세 갈래로 분류하는 것은 다 김범부의 영향이다. 시 「韓國星史略」은 김범부 사고의 요약이라 할 정도이고, 「고향난초」는 김범부의 ‘至情’의 세계의 영향이라 파악된다. 특히 서정주는 김범부가 동방인의 사고원리로 파악한 음양론 중 ‘陰의 세계’에 천착한다. 죽은 자와 산 자의 혼교와 영통, 오늘이 아니라 영원을 사는 문제에 더 깊이 관심을 가지고 있는 것이 그 예이다. 그러기에 서정주는 미학적으로는 한국 최고 수준의 작품을 산출할 수 있었지만 현실의 복합적인 논리를 파악하는 데는 부족함이 있었다. 친일도 그런 맥락에서 연유한다고 본다.
 
 
영문초록
This article aims to shed light on the Korean thinker Kim Bumbu"s influence on the essays and poetry of the Korean poet Seo Jungju.
In some of his writings Kim Bumbu argues that the spirit of "Hwarangdo"(花郞徒, Hwarang Cadets of the Shilla dynasty) comes from "Pung-ryu"(風流, Being and Living as Free as the Wind and Water) and that "Pung-ryu" is a mixture of Confucianism, Buddhism, belief in the immortal gods, and shamanism. We Koreans can find a vision for the future of our country in the spirit of "Pung-ryu."
The argument of Kim Bumbu has influence on Seo Jungju and is the very source of the latter"s writings, judging from many of his poems, especially included in his first collection of poetry Hwasajip [花巳集]. For example, Seo Jungju finds from the nature of his hometown the spirits of Confucianists, aesthetes, and believers in the immortal gods. And in his book Shilla-yon-gu [신라연구, A Study of the Shilla Dynasty], he argues that shamanism is the very source of the Shilla spirit. Of course, "Pung-ryu" is clearly revealed in his poetry. The conspicuous elements of "Pung-ryu" in his poetry are the Confucian humanism, "Muwi-jayon"(無爲自然, Letting it Be), the belief in Buddhistic immortality, and shamanism.
It can be said that he is not good at comprehending the complexity of reality because he is mostly immersed in the communion between the alive and the dead and in the importance of living eternity not living today, to the present . By the way, he was one of the pro-Japanese poets, even for a short time. That makes the only difference between Seo Jungju and Kim Bumbu.
 
 
김범부, 서정주, 유불선, 샤머니즘, 화랑정신, 풍류, 신라연구, Kim Bum-bu, Seo Jung-ju, Confucianism, Buddhism, belief in the immortal gods, Shamanism, the spirit of \"Hwarangdo\"(花郞徒)
 
 
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