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한국 다문화교육의 문제점과 대안 고찰 -
분야 사회과학 > 기타(사회과학)
저자 박영준
발행기관 중앙대학교 문화콘텐츠기술연구원
간행물정보 다문화콘텐츠연구 2016년, 다문화콘텐츠연구 제21집, 297page~322page(총26page)
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목차
부제 : Study of Issues and Alternatives for Multicultural education in Korea
Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 다문화인문학의 개념
Ⅲ. 한국 다문화교육의 문제점
Ⅳ. 결론 및 대안
Work Cited
국문초록
 
 
국문초록
This article is a result of the study on the issues of multicultural education in Korea, based on multicultural humunities, that is, the cultural mind questioning the multiculture. We found that there were discrimination and prejudice in real school education and serious problems for late immigrated students such as deprivation of education opportunity, identity establishment, cultural adaptation and violations of human rights. The education of international understanding was confused with the multicultural education.
To solve these issues, we should target the ordinary students and aim multicultural human rights education which places humanity in its center. Furthermore, we should replace the word “multicultural” to “mutual understanding” in order to take care of each other. We should accept late immigrated students into the public education system such as Dasom school by relaxing the immigration qualification and language education or vocational training. We should also establish the precise concept of international understanding and distinguish from multicultural education. But both of the educational areas should work together to get rid of prejudice about foreign cultures and emphasize the harmony.
Above all, we should reflect the opinions of multicultural students and their parents in setting up the educational policies by choosing and focusing on actual schools and targets.
 
 
영문초록
본고에서는 다문화인문학-한국사회에서 증층적인 형태로 존재하고 있는 다문화성에 대해 인간본질을 문제 삼는 인문정신-에 입각해 한국 다문화교육의 문제점을 재검토해 보았다. 그 결과 실제 학교교육 현장에서는 다문화학생에 대한 차별과 편견이, 중도입국청소년의 경우는 체류신분의 불안정에서 오는 공교육을 받을 기회 박탈, 정체성 확립과 새로운 문화에 대한 적응 문제, 언어 장벽으로 인한 학업과 취업 포기, 다양한 분야에서의 인권침해 등이 심각한 문제임을 알 수 있었다. 그리고 국제이해교육의 경우는 다문화교육과의 개념 혼란으로 인한 문제였다.
이러한 문제점들을 해결하기 위해서는 다문화교육의 초점을 일반학생을 대상으로 해 다문화인문학이 지향하는 인본주의에 근거해 인간을 중심에 놓는 다문화인권교육을 지향해야 할 것이다. 아울러 인종적 구분을 내재화하고 있는 다문화교육이라는 말 대신에 서로를 배려하는 의미의 상호이해 교육이란 말로 바꾸었으면 한다. 중도입국청소년들의 경우는 영주권의 취득 내지 귀화 요건의 완화와 언어교육과 직업훈련을 받을 수 있도록 다솜학교와 같은 공립 대안학교 내지 예비학교를 설립해 이들을 제도권 안으로 수용해야 할 것이다. 그리고 국제이해교육의 경우는 정확한 개념을 확립해 다문화교육과 구별해 실시해야 한다. 그러나 두 교육 분야 모두 이질문화에 대한 이해와 편견을 없애고 조화로운 관계를 형성하는 데 핵심적인 요소를 강조하기에 두 교육의 상호 협력적 관계를 강조해 학교현장 교육에서 실시하는 것이 바람직하다.
그러나 그 무엇보다도 강조하고 싶은 점은 실제 현장에 있는 다문화학생과 중도입국청소년, 그들 부모들이 겪고 있는 현장의 목소리를 직접 반영해 정책을 수립하고 교육해야 한다. 따라서 정부정책이 학교와 대상에 따라 다문화인문학이 지향하는 선택과 집중으로 이루어져야 한다.
 
 
multiculture, multicultural students, international understanding, multicultural human rights, public alternative school, 다문화교육, 다문화학생, 중도입국자녀, 국제이해교육, 다문화인권교육, 공립대안학교
 
 
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