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유목 공동체(nomad city)로서의 교회 - 존 밀뱅크( John Milbank)의 아우구스티누스적 교회론
분야 인문과학 > 종교학
저자 임형권
발행기관 한국기독교학회
간행물정보 한국기독교신학논총 2016년, 한국기독교신학논총 제100집, 41page~64page(총24page)
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목차
부제 : Church as a Nomad city — John Milbank’s Augustinian ecclesiology
I. 들어가는 말
II. 근대적 교회를 넘어서
III. 하나님의 이야기와 교회
IV. 내러티브적 실천(performance)으로서의 교회
V. 밀뱅크 신학의 수용 가능성과 비판
VI. 나가는 말
참고문헌
한글초록
 
 
국문초록
The aim of this paper is to show that John Milbank’s postmodern theological project can be best understood in terms of Augustinian narrative ecclesiology. For this purpose, this paper seeks to find Augustine’s ecclesiological thought in Milbank’s postmodern theological project. Augustine’s narrative theology, grounded on God’s historical revelation manifested in the Scriptures, leads Milbank to distinguish himself from other postmodern narrative thinkers such as Paul Ricoeur, George Lindbeck and Hans Frei. For him, these narrative thinkers did not overcome modernity in that they are still captured by philosophical foundationalism initiated by Descartes. However, Milbank’s appropriation of Augustine’s theology, mediated by Henri de Lubac who asserts that there is no such thing as pure nature(natura pura), enables him to thoroughly criticize philosophical, sociological and theological modernity rooted in modern autonomous reason. Against modern social theory, Milbank suggests Augustinian ecclesiology in which the Church is understood as the goal of the story of God’s salvation. Following Augustine, Milbank contends that the Church in God’s salvation history should be a nomad city on a pilgrimage toward the coming Kingdom of God and exist as a peaceful community which imitates the ontological peace God willed in His original creation. Milbank’s Augustinian ecclesiology this paper deals with will help contemporary theology, especially modern evangelical theology, imbued with the modern secular philosophy, in such a way as to correct its individualistic ecclesiology.
 
 
영문초록
본 논문의 목적은 존 밀뱅크의 포스트모던 신학적 기획이 아우구스티누스의 내러티브 교회론적 견지에서 가장 잘 이해될 수 있다는 것을 보여주는 것이다. 성경 속에 드러난 하나님의 역사적 계시에 근거한 아우구스티누스의 내러티브 신학은 밀뱅크가 폴 리꾀르, 조지 린드백, 한스 프라이와 같은 포스트모던 내러티브 이론가들과 자신을 차별화하게 한다. 그에게 이 내러티브 사상가들은 데카르트에서 시작한 철학적 토대주의에 여전히 붙잡혀 있다는 점에서 근대성을 극복하지 못했다. 그러나 밀뱅크는 순수자연이란 것은 없다고 주장한 앙리 뤼박을 통해서 배운 아우구스티누스의 신학을 수용함으로 근대의 자율적 이성에 뿌리를 둔 철학적, 사회학적, 신학적 근대성을 비판할 수 있게 되었다. 근대 사회 이론에 반대해 밀뱅크는 교회란 하나님의 구원의 이야기의 최종 목적이라고 하는 아우구스티누스적인 교회론을 제안한다. 아우구스티누스를 따라서 밀뱅크는 하나님의 구원 역사에서 교회는 다가오는 하나님의 왕국을 향해서 순례 중에 있는 유목 공동체 그리고 첫 창조 때 하나님이 의도하셨던 존재론적 평화를 모방하는 평화의 공동체가 되어야 한다고 주장한다. 본 논문에서 다루는 아우구스티누스적 교회론은 세속 철학에 물든 현대신학, 특히 현대 복음주의 신학의 개인주의적 교회론을 교정하는 데 도움을 줄 것이다.
 
 
세속이성, 순수자연, 역설의 공동체, 유목 공동체, 평화의 존재론, secular reason, natura pura, ontology of peace, paradoxical community, nomad city, ontology of peaceystem often
 
 
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