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심훈의 「杭州遊記」와 시조 창작의 전략 -
분야 어문학 > 국문학
저자 하상일
발행기관 한국비평문학회
간행물정보 비평문학 2016년, 비평문학 제61호, 203page~226page(총24page)
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목차
부제 : Shim-Hun’s 「Hangjuyugi」(「杭州遊記」) and the strategy of creative Sijo(時調)
〈국문 초록〉
1. 머리말
2. 중국 체류 시기의 ‘정치적’ 좌절과 「杭州遊記」의 서정성
3. 시조 창작의 전략과 식민지 농촌 현실에 대한 저항의 내면화
4. 맺음말
[참고문헌]
〈Abstract〉
 
 
국문초록
This study aims to look into the Sim Hun’s deeds and achievements in socialistic independence movement and literature while staying in Beijing, Nanjing, Shanghai, Hangzhou and other cities in China during the period between 1920 and 1923 and to make empirical discussion on how his activities in China affected his poetic world.In particular, the paper has analyzed a number of poems, including 「Hangjuyugi」(「杭州遊記」) that he created while staying in Hangzhou Zhigang College after a series of experiences in political frustration and skepticism and discussed how China signified its presence as a historical or literary substance.
Sim Hun’s creation of Sijo(時調) was most active in the 1930s, late period of his literary activities. It seems that he actively selected a Sijo genre as a strategy to criticize the contradiction of colonial reality while ambiguously hiding from the surveillance of Japanese colonialists. That is, his Sijo presented the possibility of life aesthetics as a spirit to overcome the contradiction of colonial modernity with the underlying spirit of resistance to fundamentally surmount the colonial contradictions. In other words, Sim Hun’s Sijo in the 1930s was the well-planned poetic structure designed to reveal colonial contradictions in a way of ‘strategic natural hiding’ in a paradoxical manner just like critical awareness of reality hidden in narratives to enlighten farmers. In this respect, Sim Hun’s Sijo strategy should be evaluated as an active attempt of choosing a political will to overcome the contradictions of colonial modernity in a paradoxical style although his political nature did not appear on the surface at all.
Therefore, the significance and implications of his Sijo world reflected in many of his poems, including 「Hangjuyugi」 created in early mid 1930s should be viewed and understood within the context of recognizing socio-historical problems in the empirical world.
 
 
영문초록
본 논문은 1920년 중국으로 건너가 1923년까지 북경, 남경, 상해를 거쳐 항주에 머무르면서 독립운동 및 문학 활동을 한 심훈의 행적을 복원하고, 이러한 중국체험이 그의 문학 활동에 어떠한 영향을 미쳤는지를 살펴본 것이다. 특히 심훈이 중국 생활에서 정치적 절망과 회의를 거듭하다 항주의 지강대학에 정착하게 되는 과정에서 창작한 <항주유기>를 비롯한 시조 작품들에 대한 분석을 통해 당시 심훈에게 중국이 어떤 역사적 혹은 문학적 실체로 의미화 되었는지를 논의하였다.
심훈의 시조 창작은 1930년대 그의 문학 활동 후기에 집중되었다. 이는 일제의 검열을 우회하여 식민지 현실의 모순을 비판하려는 전략으로 시조 장르를 적극적으로 선택한 것이라고 할 수 있다. 즉 그의 시조 창작은 식민지 근대의 모순을 극복하는 대안의 정신으로 생명미학의 가능성을 제시한 것으로, 식민지 모순을 근원적으로 넘어서려는 저항정신이 내재되어 있다. 다시 말해 1930년대 심훈의 시조 창작은 농촌 계몽 서사 안에 은폐된 비판적 현실인식과 마찬가지로 ‘전략적인 자연은둔’의 방식으로 식민지 모순을 역설적으로 드러내고자 했던 의도된 시적 전략의 결과였다고 할 수 있다. 따라서 심훈의 시조 창작 전략은 표면적으로는 정치성을 내세우지 않으면서도 심층적으로는 식민지 근대의 모순을 넘어서려는, 정치성을 내재한 역설적 양식의 적극적 선택으로 평가되어야 한다.
이런 점에서 1930년대 초중반 「杭州遊記」를 비롯한 심훈의 시조가 지닌 문학사적 의미는 바로 이러한 사회역사적 문제의식과 밀접한 관련 속에서 실증적으로 규명되어야 할 것이다.
 
 
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