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〈훈민가〉의 말하기 방식과 그 의의 -
분야 어문학 > 언어학
저자 조태흠
발행기관 부산대학교 한국민족문화연구소
간행물정보 한국민족문화 2018년, 한국민족문화 제66호, 3page~30page(총28page)
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목차
부제 : The Modes of Poetic statement and the Significance of “Hoon-min-ga”
국문초록
1. 머리말
2. 〈훈민가〉에 나타난 화자의 양상
3. 1인칭 화자와 ‘깨우침’
4. 함축적 화자와 ‘가르침’
5. 맺음말
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
본고에서는 〈훈민가〉의 화자와 청자의 유형을 나누어, 각 유형별로 화자와 청자의 성격을 밝히고, 이를 바탕으로 〈훈민가〉에 나타난 말하기 방식과 그 의의를 살펴보았다.
〈훈민가〉의 화자는 1인칭 화자와 함축적 화자의 두 유형으로 나눌 수 있는데, 1인칭 화자의 경우에는 주로 화자 자신의 의도를 드러내고, 함축적 화자는 청자를 향한 명령, 금지 또는 청유를 나타내는 것이 주를 이루어 서로 대조를 보이고 있었다.
1인칭 화자와 함축적 청자가 나타나는 작품의 말하기 방식은 모두 1인칭 화자 자신이 청자인 내적 독백이며, 1인칭 화자와 현상적 청자가 나타나는 작품의 경우도 표면적으로는 화자와 청자의 대화로 보이지만, 이 대화 역시 화자의 의도를 드러내기 위한 ‘수사적 방편’으로, 이 또한 대화의 형식을 빌린 독백임을 밝혔다. 1인칭 화자의 독백은 백성들에게 직접 명령하고 권고하고 훈계하며 ‘가르침’을 주는 방식이 아니라, 백성들로 하여금 화자와 동일시하도록 하여, 화자의 입장에 공감한 백성들 스스로 ‘깨우침’을 얻게 하려는 방식이다. 이런 점에서 〈훈민가〉의 독백은 훈민시조의 일반적인 말하기 방식과는 구별되는〈훈민가〉만의 독특한 말하기 방식이라 할 수 있다.
함축적 화자가 나타나는 작품의 경우, 화자는 청자보다 도덕적 · 사회적으로 우위에 있고, 청자는 작품의 표면에 나타나든 나타나지 않든, 독특한 개성을 지닌 특정한 사람이 아닌, 일반 백성들이다. 함축적 화자가 전달하는 메시지는 도적적 당위이기 때문에 보편성과 객관성을 획득하게 되고, 이를 전하는 화자의 발화는 공적인 목소리를 띠게 되어, 함축적 화자는 ‘세계화된 존재’로 공인의 입장을 취하게 된다.
함축적 화자의 말하기 방식은 화자가 일반 백성들을 대상으로 하여 공적인 목소리로 무엇을 명령하거나 요청하고 훈계하며 직접 ‘가르침’을 주는 방식이다. 이 때 독자들은 함축적 화자를 시인과 동일시하고 함축적 청자를 실제 청자인 자신들과 동일시하여 화자의 ‘가르침’을 더 직접적이고 강하게 받아들이게 된다.
 
 
영문초록
In studying the modes of poetic statement in “Hoon-min-ga,” my research identifies the different types of authors and readers. Based on each type’s characteristics, this paper attempts to draw the meanings and significance of “Hoon-min-ga.”
“Hoon-min-ga” features two types of author: first-person author and implied author. The two types contrast with each other in that first-person author often expresses the author’s own intention, whereas implied author tends to directly address the readers, commanding, prohibiting, or requesting.
In the works that feature first-person author and implied reader, the mode of poetic statement in most cases is internal monologue where the first-person author is his own reader. In case of the works that have both first-person author and expressed author, despite its formal appearance as two-way conversation between an author and readers, the conversation is a rhetorical device to deliver internal monologues in which the author’s intention is revealed.
First-person author’s monologue is a mode of realization where common people are encouraged to identify themselves with the author in order to enlighten themselves, as opposed to a mode of teaching where people are preached and advised by the author. This marks the unique mode of poetic statement of “Hoon-min-ga,” which distinguishes it from other poetic statement of Hoon-min-si-jo.
In the works of implied author, the author assumes a higher moral-social status than those of the readers who are understood as common people devoid of unique individual personalities whether it is explicitly expressed so in the works or not. The messages from an implied author, therefore, carry moral justice, which confers universality and objectivity upon the author. The author’s speech assumes the voice of the public, expressing the public’s perspective as a universalized being.
The speech mode of implied author is the mode of teaching in which the author, through the public voice, directly commands, requests from, and preaches to common people. In this mode, readers identify the implied author with the poet, and the implied readers with actual readers themselves, which results in their stronger and more direct response to the teaching.
 
 
implied author, first-person author, monologue, 함축적 화자, 독백, realization, 1인칭 화자, 깨우침, 가르침, teaching
 
 
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