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〈부산행〉과 〈서울역〉을 통해 본 좀비의 무의식적 의미 -
분야 인문과학 > 한국사
저자 이준호
발행기관 한국현대정신분석학회
간행물정보 현대정신분석 2018년, 현대정신분석 제20권 제1호, 76page~104page(총29page)
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목차
부제 : The Unconscious Meaning of the Zombie in Train to Busan and Seoul Station : Centering on the Psychoanalytic Theories of Freud and Klein
〈한글초록〉
Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 구강-가학성, 탐욕, 시기심
Ⅲ. 죽음 욕동과 반복 강박
Ⅳ. 무의식적 소원
Ⅴ. 나가며
참고문헌
[Abstract]
 
 
국문초록
이 논문에서는 프로이트(Sigmund Freud)와 멜라니 클라인(Melanie Klein)의 대상관계 이론을 중심으로 연상호 감독의 〈부산행〉과 〈서울역〉 속의 좀비를 분석하였다. 정신내적(intrapsychic) 관점에서 구강-가학성, 시기심, 죽음 욕동 등의 정신분석 개념을 사용하여 좀비의 무의식적 의미를 탐구했다. 첫째, 영화 속에 묘사된 좀비와 좀비로 변하는 인물들에게 가학성, 탐욕, 시기심의 특징들이 발견되었으며 이는 멜라니 클라인의 편집-분열적 자리(paranoid-schizoid position)의 특징들과 일치했다. 둘째, 프로이트의 죽음 욕동과 반복 강박의 개념을 통해 ‘죽지 않은(undead)’ 좀비의 의미를 분석했다. 셋째, 프로이트의 꿈 이론을 사용하여 물려야만 전염되는 영화의 설정은, 무의식적 수준에서는 이미 모두가 좀비 바이러스에 전염되었다는 것으로 해석을 했다. 또한 우리에게 좀비 몹이라는 집단에 속하고 싶은 소원이 있으며 이는 초기 융합의 상태로 회귀하고 싶은 것으로 해석되었다. 이어서 좀비 영화의 등장 및 흥행과 현대 한국인의 무의식에 대한 몇 가지 가설을 제시했다. 현대 사회에서 구강성애와 반복 강박으로 대표되는 미성숙한 정신기능의 수준으로 퇴행하려는 경향성을 발견할 수 있었고 이는 그만큼 현실이 각박하다는 것을 시사했다. 마지막으로 통합과 애도라는 우울적 자리의 과업들이 완성되면 좀비 바이러스에 대한 면역체가 생길 수 있다고 추론했다. 이 논문의 목표는 다양한 이론적 접근들을 통해 정신분석적 영화비평의 발달에 기여하는 것이다.
 
 
영문초록
This study utilized object-relations theory and Freud’s dual drive theory to analyze Train to Busan and Seoul Station directed by Sang Ho Yeon. From an intrapsychic perspective, the unconscious meaning of the zombie was explored using psychoanalytic concepts such as oral-sadism, envy, and the death drive. Zombies and those characters who turned into zombies, as portrayed in the films, were featured as sadistic, greedy, and envious, which were the hallmarks of Melanie Klein’s paranoid-schizoid position. Therefore, the zombie represented an archaic state of mental development in which the forces of life drive and death drive were locked in battle. In addition, Freud’s concepts of the death drive and repetition compulsion were used to comprehend the meaning of the ‘undead’ zombie. The zombie was someone who did not die a ‘normal death’ but was caught in a perpetual cycle of suffering, which was a metaphor for a human who does not live a ‘normal life’ but an ‘undead’ life.
These findings were used as a foundation along with Freud’s dream theory to formulate a few interpretations on Train to Busan and Seoul Station. The contagiousness of the zombie, that is one getting infected by being bitten, was interpreted as everyone already being infected with the zombie virus. Furthermore, there was an unconscious wish to become part of the zombie mob which was traced back to a wish to return to an early state of fusion, in which no frustration exists. These interpretations were applied to understanding the current popularity of zombie films and its relation to the Korean unconscious and some hypotheses were offered. A tendency to regress to a more primitive level of mental functioning, characterized by oral-eroticism and the repetition compulsion, was found operating in the contemporary society, which suggested that the current reality was severly harsh. Completing the tasks of the depressive positions, integration and mourning, were suggested to act as an antidote against the zombie virus. The paper aimed to add to the diversity of psychoanalytic film theory by using various theoretical approaches.
 
 
〈부산행〉, 좀비, 클라인, Zombie, 〈서울역〉, 프로이트, Train to Busan, Seoul Station, Freud, Klein
 
 
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