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메이지기(明治期) 일본의 여성에게 실시된 전통음악 교육에 관한 일고찰 -
분야 예체능 > 연극영화
저자 임혜정
발행기관 한국국악교육연구학회
간행물정보 국악교육연구 2018년, 국악교육연구 제12권 제1호, 203page~218page(총16page)
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메이지기(明治期) 일본의 교육과 전쟁에 관한 고찰 -
 
 
목차
부제 : A Study on Traditional Music Education for Japanese Women in the Meiji Period
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 메이지기 중등교육과정의 전개와 음악교육
Ⅲ. 메이지기 이후 여성에 대한 전통음악 교육의 전개
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
국문초록
Abstract
 
 
국문초록
메이지유신 이후 일본에서는 근대식 교육제도가 확립되어 나갔지만, 이 과정에서 여성을 대상으로 한 음악 교육은 남성을 대상으로 한 것과는 여러 면에서 다르게 진행되었다. 특히, 오늘날의 중 고등학교 과정이라 볼 수 있는 중등교육 과정에 있어서는 여성에 대한 음악 교육은 남성과는 다르게 창가 외에도 일본의 전통 악기 연주를 포함하는 경향 역시 찾아볼 수 있었다. 이는 메이지기 이상적인 여성이 갖추어야 할 덕목으로 일본의 고토나 샤미센 등의 연주를 꼽았던 전통이 이어졌기 때문이라고 볼 수 있다.
그리고 서양으로부터 들어와서 일본에서 자리 잡게 된 “가정음악”이라는 개념 역시 메이지기에 여성이 갖추어야 할 교양 중 하나로서 “음악”을 강조하는 데에 영향을 주었다. 메이지기 이후 서양에서 유입된 이상적인 가정의 형태에서 여성이 음악을 연주하고 있는 모습을 묘사하는 경우가 많았다. 이 때 연주하는 음악을 당시 일본에서 현실적으로 서양의 피아노나 바이올린 등이 어려운 경우 전통악기인 고토(箏) 등으로 대체했던 것으로 보인다.
이렇게 전통적으로 내려온 이상적인 여성상과 서구에서 도입한 이상적인 여성상에 “음악”을 교양으로서 갖추어야 한다는 개념이 당시 일치했던 것이다. 이와 같은 메이지기 이후의 사회적 관념은 당시 교육제도에서는 물론이고 일반 가정에서도 여성의 음악 교육에 적극성을 띠게 해 준 것으로 보인다. 그리고 이는 메이지기 이후 여성들에 대한 전통음악 교육으로 이어지고, 이후 여성들이 절대적인 지지층으로서 일본 전통음악의 전승과 보존에 긍정적인 영향을 미치게 되었다.
 
 
영문초록
Since the Meiji Restoration, a modern education system has been established in Japan. However, in this process, the music education for women has been different in many ways from that for men. Especially, in the secondary curriculum, which is considered as middle and high school curriculum of today, it is found that there was a tendency to include traditional Japanese musical instruments in the music education for women besides the Changga (唱歌) education, unlike the music education for men.
This can be attributed to the tradition of playing koto(箏) and shamisen(三味線) as a virtue to be an ideal woman during the Meiji era. The concept of “home music”, which came from the West and settled in Japan, also influenced the emphasis on “music” as one of the cultures that women should possess in the Meiji era. After the Meiji period, the images of ideal families from the West often depicted that women were performing music. It appears that the instruments played at that time were replaced with a traditional instrument, such as the Koto or shamisen, when realistic problems with the Western piano or the violin were experienced.
The notion that “music” had to be possessed as a virtue for both the traditional ideal female image and the Western ideal female image coincided at that time. Such social ideas after the Meiji era seemed to make women’s music education more active not only in the education system but also in the ordinary households. It is believed that this led to active traditional music education for the women after the Meiji period, and women, as an absolute support group, later had a positive influence on the transmission and conservation of Japanese traditional music.
 
 
중등교육, 전통음악, 메이지기, 일본, 여성, traditional music, women, secondary curriculum, Meiji period, Japan
 
 
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