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식민지조선의 외국극 수용에 대한 연구 방법론의 모색 - 연극 〈카르멘〉을 대상으로
분야 예체능 > 연극영화
저자 김재석
발행기관 한국극예술학회
간행물정보 한국극예술연구 2018년, 한국극예술연구 제59집, 13page~50page(총38page)
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목차
부제 : Groping for the Study Approach on Accepting the Foreign Theatre in Colonial Korea - the Theatre, Carmen
〈국문초록〉
1. 외국극 수용 연구를 위한 제언 : 고고학적 비교 연극 연구
2. 원작에 대한 연구 : 소설 「카르멘」에서 오페라 〈카르멘〉으로
3. 유입 과정에 대한 연구 : 아사쿠사 오페라 〈카르멘〉에서 연극 〈카르멘〉으로
4. 연극사적 의미에 대한 연구 : 게이쥬츠차에 종속된 토월회의 〈카르멘〉 공연
5. 고고학적 비교 연극 연구의 활성화를 기대하며 - 결론을 대신하여
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
이 논문의 목적은 ‘고고학적 비교 연극 연구’를 소개하고, 토월회의 연극 〈카르멘〉을 통하여 연구의 실제를 제시하고자 하는 것이다. 외국극 공연대본의 부재는 식민지조선 근대극 연구에 있어서 가장 큰 난제이다. 고고학적 비교 연극 연구는 직접적인 비교 연구가 불가능한 상황을 타개하기 위한 모색의 일환으로 구안되었다.
식민지조선에서 이루어진 외국극 공연이 남긴 흔적(traces)을 통하여 해당 공연의 구체적 상황을 재구하고, 공연의 연극사적 의미를 찾아가는 것이 고고학적 비교 연극 연구의 목적이다. 고고학적 비교 연극 연구는 크게 세 부분으로 수행된다. 첫째는 원작에 대한 연구, 둘째는 작품 유입 과정에 대한 연구, 셋째는 식민지조선 근대극에 미친 영향에 대한 연구이다.
토월회는 연극 〈카르멘〉을 1924년에 2회, 1926년에 1회 공연하였다. 특히 윤심덕이 카르멘으로 출연한 1926년의 공연은 토월회 제3기의 임시 해산과 관련이 있어서, 식민지조선 근대극의 역사에서 중요한 의미를 가지고 있다. 토월회가 공연에 사용했던 대본이 남아있지 않으므로 연극 〈카르멘〉에 대한 연구 자체가 불가능한 것으로 여겨졌다. 그러나 고고학적 비교 연극 연구 방법을 적용하면, 연극 〈카르멘〉의 공연 상황에 대한 이해와 더불어 식민지조선 근대극에 대한 중요한 정보를 얻어낼 수 있다.
원작에 대한 연구를 통하여, 오페라의 카르멘은 자신이 원하는 삶을 살고자 하는 당당하고 솔직한 여성이라는 사실을 확인하였다. 일본으로 유입된 오페라 〈카르멘〉은 아사쿠사(浅草) 오페라를 거쳐 게이쥬츠자(芸術座)의 연극으로 각색되는 과정에 남성 돈 호세의 이야기로 바뀌었다. 일본에서 인기 높은 신쥬모노(心中物)의 영향이 미친 것인데, 이를 통해 카르멘의 심상은 돈과 사랑 사이에서 변덕을 부리는 요마(妖魔)로 굳어졌다. 이러한 사실은 유입 과정에 대한 연구에서 확인된다.
선행 단계에서 얻어진 결과는 식민지조선 근대극에 미친 영향에 대한 연구에 활용된다. 토월회는 남성 중심의 전근대적 인식이 지배적인 게이쥬츠자의 연극 〈카르멘〉을 수용하면서, 경국지색의 여성에 대한 경계를 담은 작품으로 해석하였다. 그로 인하여, 토월회 공연에서는 돈 호세와 카르멘이 선과 악의 구도 속에 놓이게 되어 남성 중심의 전근대적 인식이 더 강화되었다. 1926년 공연에서는 가수인 윤심덕을 위하여 게이쥬츠자의 게키츄카를 적극 활용하였고, 결국 토월회의 독자적 해석이 거의 없는 일본 공연의 종속적 작품이 되고 말았다. 토월회의 연극 〈카르멘〉이 지닌 강력한 전근대성과 통속성은 사회적 반발을 불러일으켰고, 윤심덕 및 핵심 인물들의 탈퇴로 이어졌다. 그것이 제3기 토월회 임시 해산의 중요한 원인으로 작용한 것이다.
 
 
영문초록
The aim of this study is to introduce ‘the Archaeological comparative theater study’ and to present its practical use through the study of Towolhoe’s Carmen. It is the most difficult problem in studying the modern theatre in colonial Korea that the scripts of foreign theatres is not left. In this situation, the Archaeological comparative theater study is groped as the way to solve this problem when it is impossible to study the direct comparison between them.
It is the object of the archaeological comparative theater study to reconstruct the concrete situation of the performance by means of its trace which the foreign theatre performance left in the colonial Korea and to find its theatrical meanings. This study is carried out in three parts; study on the original work, the study on the inflow process of the work, and the study on its influence on modern drama in colonial Korea.
Towolhoe performed the theatre, Carmen twice in 1924 and once in 1926. Because the performance of 1926 in which Yun Simdeok appeared as Carmen had something to do with third period Towolhoe’s temporary dissolution, it has an important meaning in the history of modern drama in colonial Korea. It was considered impossible to study the theatre, Carmen, since the script used in the performance of Towolhoe was not left.
Through the study on the original work, I confirm that Carmen in opera is a dignified and honest woman who wants to live her life. The opera, Carmen that had come into Japan was adapted into Geijyutuza’s theatre through Asakusa opera. In this process, it was changed as the story of a man character, Don José under the influence of Japanese love-suicide drama. Owing to it, Carmen came to have the strong image of a wicked woman who makes a whim between money and love. Such results are confirmed through the study on its inflow process.
The results are utilized in the study on the influence on modern drama in colonial Korea. Towolhoe accepted Geijyutuza’s theatre, Carmen which had pre-modern perception of male-dominated and translated this work as the warning to a woman who was beautiful enough to the downfall of a country. Don José and Carmen was placed in a composition of good and evil and the pre-modern perception of male-dominated was more strengthened. In the performance of 1926, the songs used in the performance of Geijyutuza’s theatre was inserted for Yun Simdeok, which made this performance the dependent work of Japanese performance with little their own interpretation. Its pre-modernity and inherent vulgarity caused Yun Simdeok’s repulsion and worked as the causes of main members’ withdrawal and the third Towolhoe’s temporary dissolution.
 
 
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