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‘탕평(蕩平)’ 개념의 유교적 원의 - 「홍범(洪範)」과 그 해석을 중심으로
분야 인문과학 > 인류학
저자 장현근
발행기관 한국동양정치사상사학회
간행물정보 한국동양정치사상사연구 2018년, 한국동양정치사상사연구 제17권 제1호, 1page~29page(총29page)
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목차
부제 : The Confucian Original Meaning of the Concept of ‘Tangpyeong(蕩平)’: Focusing on “Hongbeom(洪範)” and Its Interpretation
국문요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 왕도황극(王道皇極): 「홍범(洪範)」의 탕탕평평(蕩蕩平平)
Ⅲ. 유교의 무편무당(無偏無黨): 탈연고의 정치사상
Ⅳ. 황극탕평(皇極蕩平): 탕평 관념의 역사적 변천
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
전통 유학에서 말하는 탕평과 오늘날 한국정치에서 얘기되어지는 탕평개념 사이엔 괴리가 있다. 이 글은 「홍범」편에 나타난 탕평 개념의 본질적인 의미와 정확한 원의를 밝히려는 시도이다. 「홍범」편의 전후 맥락과 구체적인 정치적 지향을 언급하고, 이어서「홍범」에 대한 후대 유학자들의 해석 사례를 통해 왕도의 확립이 탕평의 본질임을 설명하고자 한다. 탕평정책이나 탕평인사가 국가의 최고지도자에 의해 이루어지는 정치행위로 본다는 점에서도 전통의 틀을 완전히 벗어난 것은 아니다. 하지만 탕탕평평이나 무편무당이 본질인 유교의 이념적 지향은 황극에 기초한 왕도의 실현이 목적이었다. 황극의 원뜻은 위대한 원칙인 도를 말하며, 그것을 실천하는 존재로서 의미가 변천된 황극 또한 성인군주의 위대한 덕성을 지향한다는 점에서 지향점이 불분명한 오늘날의 탕평인사정책과는 본질적으로 다르다. 대통령과 그가 임명하는 관료들의 탈‘연고’적 관계만을 무편무당하다고 인식하고 추진하는 것은 ‘소탕평’이다. 위대한 원칙으로서 황극 전체의 차원에서 갈등하는 국가구성원 모두를 조화시키는 ‘대승적 포용의 논리와 준칙’으로 인간본성과 정의를 회복하는 모두의 상생이 ‘대탕평’이다.
 
 
영문초록
There is a gap between Tangpyeong(impartial fairness) concept, which is said in traditional Confucianism, and Tangpyeong, which is talked about in Korean politics today. This article is an attempt to reveal the essential meaning and precise origin of the concept of “Hongbeom”(great exemplification). I would like to explain the context of the “Hongbeom” and its concrete political orientation, and then explain that the establishment of the principle of royalty is the essence of Tangpyeong through the interpretation of later scholars about “Hongbeom”. It is not entirely outside the framework of tradition in that it is a political act carried out by the supreme leader of the state. However, the ideological orientation of Confucianism, which is the essence of impartial fairness and no-form of faction, was aimed at realizing the principle of royalty based on Huangji(皇極, emperor pole). The original meaning of Huangji is the Way(道) as a great principle, and is also oriented toward the great virtue of the Sage King. It is essentially different from today`s Tangpyong personnel policy in that the direction of the throne. It is a ‘small Tangpyeong’ to recognize that the president and the appointed officials are not merely formed of faction. As a great principle, the coexistence of all who restores human nature and justice with the massive embracing that harmonizes all the nation members who conflict in the dimension of Huangji is a ‘great Tangpyeong’.
 
 
탕평, 유교, 홍범, 왕도, 황극, Huangji(皇極, emperor pole), the principle of royalty, Tangpyeong(impartial fairness), Confucianism, Hongbeom(great exemplification)
 
 
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