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가이바라 에키켄의 도덕론 - 기중심적 사유의 지평
분야 인문과학 > 인류학
저자 이기원
발행기관 한국동양정치사상사학회
간행물정보 한국동양정치사상사연구 2018년, 한국동양정치사상사연구 제17권 제1호, 259page~284page(총26page)
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목차
부제 : Kaibara Ekiken’s Moral Theory: Ki-centered Thought and Its Horizon
국문요약
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 기일원론과 생리의 성
Ⅲ. ‘일신’의 도리와 도덕
Ⅳ. 사천지와 보은의 도덕심
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
가이바라 에키켄(貝原益軒, 1630~1714)은 민생일용에 유익한 물리의학, 박물의 학이 학문이라고 생각하여 많은 실용서를 간행 보급했다. 에키켄은 주자학의 리 중심의 본체론을 그대로 수용하지 않았으며 리보다 기의 활동성을 본질적이라 간주했다. 에키켄은 기중심적 사유를 인간 이해에도 적용하여 ‘생리’로서의 성을 강조한다. 에키켄은 기질의 성을 본연의 성으로 이해하고 있다. 인간은 선천적으로 선하지만 에키켄은 선한 본성의 자각보다는 선한 기질로 변화시키는 것에 중점을 두었다.
에키켄의 기 중심적 사유는 ‘개인’에 밀접한 사유를 갖는다. 각 개인의 다양성, 개별성, 특수성이라는 측면에서 인간을 보려는 의도가 있다. 개인의 병리적 문제를 치유하기 위해서는 각 개인의 특성, 성질, 성격 등을 면밀하게 관찰해야만 가능하다는 인식이 드러난 것이다. 에키켄은 다양성 풍부한 세계에 질서를 부여하고 유지하기 위해 천지의 보은과 천지의 주재아래 있는 인간의 삶의 당위성을 강조한다. 이러한 당위성은 오륜에 기초해 있다. 따라서 천지는 오륜이며 천지의 보은은 오륜의 실천이 된다. 에키켄은 오륜의 자각과 실천으로 다양성 풍부한 세계의 분열을 막고 조화와 유지가 가능하다고 판단했다. 에키켄의 도덕론의 핵심은 사천지와 보은의 마음을 사회와 타자에게로 확장해가는 것에 있다.
 
 
영문초록
Kaibara ekiken published and disseminated a lot of practical books because he believed that the studies of physics and medicine, which are useful for daily life, were academic. Ekiken did not accept the theory of the main point of Zhuji school as it was. Activity of Ki was thought to be essential than Ri. Ekiken emphasizes the nature of ‘physiology’ by applying the thought Activity of Ki to human understanding. Ekiken understands the nature of temperament as the original nature. Human beings are inherently good, but Ekiken has focused on changing to a good temperament rather than an awareness of good nature.
The idea of Eiken is closely related to ‘individual’. There is an intention to see humans in terms of their diversity, individuality, and specificity. In order to cure an individual’s pathological problems, it has become clear that it is only possible to observe each person’s characteristics, nature and personality. Diversity Emphasizes the necessity of human life under the dominance of heaven and earth in order to give and maintain order to the abundant world. These legitimacy is based on the Oryun, so that the Heaven and Earth will be the Oryun and the Return of the Heaven and Earth will be the practice of the Oryun. Eikiken believed that harmony and maintenance were possible by preventing the divide of the world rich in diversity through awareness and practice of the Blessing.
 
 
가이바라 에키켄, 사천지, 보은, 기일원론, 도덕, monism on ki, To reward the benefits, Kaibara ekiken, moral, the ideas of heaven and earth
 
 
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