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상징형식으로서 셰익스피어의 희극과 유머 - 에른스트 카시러의 해석을 중심으로
분야 인문과학 > 동양철학
저자 추정희
발행기관 한국하이데거학회
간행물정보 현대유럽철학연구 2018년, 현대유럽철학연구 제48집, 169page~197page(총29page)
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목차
부제 : Shakespeare’s Comedy and Humor as Symbolic Form : Focusing on the Interpretation of Ernst Cassirer
【한글요약】
1. 들어가는 글
2. 영국의 근대정신의 삶을 드러내는 상징형식
3. 영국 인문주의와 희극적인 것과 유머
4. 셰익스피어 희극에 있어서 유머
5. 인간 정신의 자유와 유머
6. 결론
참고문헌
〈Abstract〉
 
 
국문초록
본 논문은 카시러(Ernst Cassirer, 1874-1945)의 상징형식의 철학의 관점에서 셰익스피어의 희극과 유머를 해석하고자 한다. 카시러가 주장하는 상징형식은 인간정신의 객관화 작용과 매개작용을 드러내는 문화형식이다. 카시러의 많은 문화연구들은 바로 이러한 상징형식, 문화형식에 대한 연구이다. 이러한 관점에서 셰익스피어의 작품, 특히 희극적인 드라마의 유머 역시 당시의 영국의 정신의 삶을 객관화하고, 매개하고, 구체화한 상징형식으로 이해한다. 본 논문은 샤프츠베리의 주장들을 통해서, 당시에 주류를 형성한 경험주의와 청교도주의에 대립하는 그 시대의 정신의 삶을 살펴보고 그러한 정신을 반영하는 상징형식으로서 셰익스피어 희극들을 그 실례로 제시한다. 셰익스피어는 청교도주의에 의해 거부된 신념의 자유, 인간정신의 자유를 주장하고, 삶에 대한 통찰을 유머의 형식으로 표출한다. 샤프츠베리는 삶에 대한 총체적인 인식과 그러한 순수한 인식의 쾌로서 유머의 관련성을 주장한다. 카시러의 상징형식의 방법론에서 본다면, 셰익스피어의 유머는 자유의 이념을 근간에 두고 있으며 그 고유의 형식과 방향을 지니고 있다. 셰익스피어의 희극의 유머로부터 삶에 대한 총체적인 인식을, 유머의 가능성과 한계를 살펴봄으로써 유머라는 상징형식이 자기 고유의 법칙과 방향을 지니고 있음을 살펴본다.
 
 
영문초록
This study interprets William Shakespeare(1564-1616)’s comedy and humor from Ernst Cassirer(1874-1945)’s symbolic form. Symbolic form that Ernst Cassirer claims is the cultural form in that human mind shows objectification and intermediation of itself. His many cultural studies are about symbolic forms. Shakespeare drama and humor also are symbolic forms that objectified and gave shape to life of mind in England in the 16th Century.
This study examines minds of the day as neoplatonism and cambridge school, in particular, Anthony Ashley Cooper Shaftesbury(1671-1713) coming up against empiricism and puritanism that formed the mainstream in those day. It presents Shakespeare’s comedy as an example symbolizing those mind.
In the form of humor, Shakespeare maintains the freedom of mind that is denied by puritanism and shows rational insights into life. Shaftesbury maintains the relationship between this insights in life and the humor in neoplatonism and aesthetics. Both arguments are essentially based on freedom of mind. In that symbolic form is based on the Idea of freedom, Shakespeare’s humor is a symbolic form as the work of activity of mind.
From the thinking way of symbolic form, Shakespeare’s humor has a its own and special way and direction. It is a intermediary form in conflicting aspects of life. In this regard, there is a possibility of humor. On the other hand, it has a limit in that it reconciles and equalizes this conflicting aspects. Possibility and limit of humor show the fact that it has its own law and direction. So, Shakespeare’s comedy and humor as symbolic forms represent the life of mind of the day and have a spiritual value that would deliver to new age.
 
 
Freedom, Rational Insight, 샤프츠베리, 유머, Life of Mind, 희극, , 셰익스피어, Humor, 상징형식, 이성적인 통찰, Comedy, Shakespeare, 자유, Shaftesbury, Symbolic Form
 
 
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