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청소년 게임 이용자의 인정욕구에 관한 연구 - 아들러의 개인심리학을 중심으로
분야 공학 > 기타(공학)
저자 김혜영 이혜미 유승호
발행기관 한국게임학회
간행물정보 한국게임학회 논문지 2017년, 한국게임학회 논문지 제17권 제3호, 93page~106page(총14page)
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목차
부제 : A Study about Need for Approval of Adolescent Game Users : Focused on Adler`s Individual Psychology
요약
ABSTRACT
1. 연구배경
2. 아들러의 개인심리학과 청소년의 게임
3. 연구방법
4. 게임을 둘러싼 인정욕구의 동학(dynamics)
5. 맺음말
REFERENCES
 
 
국문초록
This study explains motivation and purpose of adolescents’ game use based on Adler"s individual psychology. Through in-depth interviews, it was found that the game is a field to reveal their need for approval in the social community and a means of expressing the attitude toward their life. In addition, need for approval shows a difference in adaptive/maladaptive attitude according to the social interest. This means that the role of peers, parents, and society is important in order for an individual"s need for approval to produce social adaptive outcomes. It is necessary to acknowledge the game as an important area of self-actualization in which an adolescent is internalizing social interest and recognizing their self and it is required to switch from an attitude of exclusion, disdain and ignorance to an attitude of openness and tolerance and adaptive intervention.
 
 
영문초록
본 연구는 아들러의 개인심리학 관점에서 청소년들의 게임이용 동기와 목적을 설명한다. 청소년들과의 심층인터뷰 결과에 따르면 청소년들에게 게임은 공동체 안에서 인정받고자 하는 욕구를 강하게 드러내는 장이자 자신의 삶에 대한 태도를 표현하는 수단이 되고 있음을 파악하였다. 인정욕구는 공동체의식의 형성에 따라서 적응적/부적응적 태도의 차이를 보이는데, 개인의 인정욕구가 공동체적 의식을 통해 사회적응적인 결과를 생산하기 위해서는 또래와, 부모, 그리고 사회의 역할이 중요하다. 현대사회에서 게임은 한 개인이 공동체의식을 내면화시키며 자신의 자아를 인정받는 자아실현의 중요한 영역으로써, 게임을 배타시하거나 경멸하는 태도보다는 개방하고 관용하여 적응적으로 개입하는 태도로의 전환이 요구된다.
 
 
Need for Approval, 개인심리학, 인정욕구, Social interest, Game use, 아들러, Alfred Adler, Individual psychology, 공동체의식, 게임이용
 
 
도움말
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