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기능성 게임을 이용한 바리스타 직무훈련이 지적장애인의 직무효능감에 미치는 영향 -
분야 공학 > 기타(공학)
저자 권정민
발행기관 한국게임학회
간행물정보 한국게임학회 논문지 2017년, 한국게임학회 논문지 제17권 제1호, 63page~69page(총7page)
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목차
부제 : Effect of Barista Job Training Game on Occupational Self Efficacy of Persons with Intellectual Disability
요약
ABSTRACT
1. 서론
2. 연구방법
3. 결과
4. 논의 및 결론
REFERENCES
 
 
국문초록
Occupational self-efficacy is one of the factors necessary for successful occupational rehabilitation of persons with intellectual disabilities. In this research, we investigated to see whether participating in a game-based training for job affects occupational self-efficacy. We compared a group who played a job-training game during traditional training with a group who participated only in traditional training. The results indicate that overall occupational self-efficacy of the game-based training group was affected significantly compared to the control group. Among the four subcategories, problem solving self efficacy and stress management self-efficacy showed significant improvement.
 
 
영문초록
지적장애인의 직무관련 자기효능감을 높이는 것은 지적장애인의 성공적 직업재활을 위해 필요하다. 본 연구에서는 자기효능감이 낮은 지적장애인이 기능성 게임을 이용한 훈련을 받았을 때, 자기효능감의 하나인 직무효능감이 향상되는지, 어떤 하위 직무효능감에서 향상되는지를 알아보았다. 50명을 대상으로 실험연구를 한 결과, 기능성 게임을 한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 직무효능감이 향상된 것으로 나타났다. 직무효능감의 하위범주 4개 중, 직무관련 문제해결에 대한 효능감과 직무 스트레스 상황 대처능력에 관한 효능감은 통계적으로 유의하게 나타났다.
 
 
기능성 게임, 직업 훈련 게임, serious game, job training game, disability, 자기효능감, occupational self efficacy, 장애, 직무효능감, self efficacy
 
 
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