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사용자 상호작용에 광고를 적용한 게이미피케이션 콘텐츠 설계 -
분야 공학 > 기타(공학)
저자 정원조 이창조
발행기관 한국게임학회
간행물정보 한국게임학회 논문지 2017년, 한국게임학회 논문지 제17권 제1호, 71page~78page(총8page)
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목차
부제 : Content design for Gamification applied to advertising in user interaction
요약
ABSTRACT
1. 서론
2. 관련연구
3. 게이미피케이션 콘텐츠 제작
4. 광고 게이미피케이션 설계
5. 결론
REFERENCES
 
 
국문초록
본 논문은 게임 내 광고의 사용자 접근 방식을 연구하였다. 게임 내 사용자 조작 영역은 효과적인 광고 전달 영역이다. 이를 검증하기 위하여 선행 연구를 통하여 게임 내 사용자 상호작용에 광고가 적용된 이론을 도출 하였다. 이후 도출된 이론을 바탕으로 게이미피케이션 콘텐츠 설계 및 제작을 진행하였다. 게임 콘텐츠는 대조군인 온라인 배너 형식의 노출형 광고와 비교군인 상호작용형 광고로 제작하였다. 이를 바탕으로 전문가 포커스테스트 진행하여 게임 상호작용에 적용한 게이미피케이션 광고 설계의 검증을 진행하였다. 사용자 상호작용 광고 게이미피케이션 설계의 가설의 타당성은 평균 이상의 척도로 인정되었다. 그러나 제작 검증은 평균 이하의 부족으로 판명되었다.
 
 
영문초록
In this paper, we investigated the approach of advertisement to game users. The interaction area in the game was considered to be an effective advertising delivery area. In order to verify this, theoretical research was applied to the theory of advertising in game interaction. Then, based on the theory, we designed and produced the contents of the Gamification contents. The game was produced by being classified as exposed advertisement and interactive advertisement. Based on these two, professional focus test was conducted. As a result, we have verified the design of a Gamification advertisement applied to game interaction. The validity of the theory of Interactive Advertising Design was acknowledged. However, production verification proved to be below average.
 
 
Advertising(광고), Game Design(게임 설계), User Interface(사용자 인터페이스), Gamification(게이미피케이션), Game Engine(게임 엔진)
 
 
도움말
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