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Jonathan Edwards’ Theocentric Ethics - Analysis and Implications for Christian Ethics
분야 인문과학 > 종교학
저자 Jihyuk, Kim
발행기관 한국기독교학회
간행물정보 한국기독교신학논총 2018년, 한국기독교신학논총 제109집, 199page~223page(총25page)
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목차
부제 :
I. Introduction
II. Contemporary Diverse Interpretations of Edwards’ Ethics
III. An Account on Edwards’ Moral Theory in Historical Context
IV. The Theocentric Aspects of Edwards’ Ethics
V. Edwards’ Social Ethics and Political Theory
VI. Implications for Christian Ethics
VII. Conclusion
Bibliography
Abstract
한글초록
 
 
국문초록
The aim of this paper is to examine how Jonathan Edwards’ ethics can be appropriately applied to important contemporary issues such as Pluralism, political liberalism, ecological problems, and other related issues. In light of this purpose, an accurate account of Edwards’ moral theory is first required. While eighteenth century moral philosophers tried to find the source of morality in human’s moral sense, Edwards consistently emphasized that the source of morality originated not in human but in God. The heart of Edwards’ thought centers upon God’s sovereignty. Behind his social vision and dynamic understanding of history, there is a dynamic understanding of God’s absolute sovereignty. In spite of the merit of Edwards’ Trinitarian interpretative model, Edwards’ ethics is by nature theological or theocentric and his social ethics or political theory is a corollary of this interpretation. This paper contends that Christian ethics can never be drawn from the inherent subjectivity of a human being instead it should be first and foremost theocentric, and that Edwards’ moral theory is still suggestive to Christian ethics today.
 
 
영문초록
본 논문의 목적은 조나단 에드워즈의 윤리 이론이 다원주의, 정치적 자유주의, 다양한 환경 문제 등 오늘날 중요한 사안들에 어떻게 적용될 수 있는지를 검토하는 것이다. 이 목적을 위해 먼저 에드워즈의 도덕 이론에 대한 정확한 설명이 선행되어야 한다. 18세기 도덕철학자들은 도덕성의 근원을 인간의 도덕감에서 찾으려 했지만, 에드워즈는 도덕성의 근원은 사람에 있지 않고 하나님에게 있음을 일관되게 강조한다. 에드워즈 사상의 중심에는 하나님의 주권이 자리 잡고 있다. 그의 사회적 이상과 역동적인 역사 이해이면에는 하나님의 절대 주권에 대한 이해가 있다. 에드워즈의 신학을 삼위일체적 관점으로 해석하는 것도 좋지만, 그의 윤리 이론은 본성상 하나님 중심적이며, 그의 사회 윤리와 정치 이론은 하나님 중심적 해석의 자연스러운 결과라 할 수 있다. 이 논문에서 필자는 오늘날 기독교 윤리가 인간의 내재적 주관성으로부터 도출되어서는 안 되며, 무엇보다 하나님 중심적인 윤리가 되어야 할 뿐만 아니라, 에드워즈의 도덕 이론이 오늘날에도 여전히 유효하며 기독교 윤리에 많은 함의를 제공할 수 있음을 주장한다.
 
 
Jonathan Edwards, theocentric ethics, moral theory, religious tolerance, political liberalism, 조나단 에드워즈, 종교적 관용, 정치적 자유주의, 하나님 중심적 윤리학, 도덕 이론
 
 
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