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영화 <카사노바>(Casanova)에 재현된 카니발의 자유와 연대성 고찰 -
분야 사회과학 > 정치/외교학
저자 강준수
발행기관 한국관광연구학회
간행물정보 관광연구저널 2019년, 관광연구저널 제33권 제1호, 67page~81page(총15page)
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목차
부제 : A study on the freedom and solidarity of Carnival in the movie Casanova
Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 탐색적 연구결과
Ⅳ. 결론 및 시사점
참고문헌
국문요약
 
 
국문초록
The purpose of this study is to analyze the Carnival of Venice, Italy, which is the background of the film Casanova, 0and to connect the meaning and value of Casanova with the Carnival in a modern perspective. Mikhail Bakhtin does not simply place the Carnival in the form of art but recognizes it as life itself. Also, he recognizes that the Carnival is another form of public life in harmony with play and laughter. Wearing a mask in the Carnival can be seen in primitive societies in terms of symbolic meaning or value embodied through magical acts or totemic faith. In addition, the public participating in the Carnival can experience temporary subversion by allowing them to critique the existing order and the ruling class by wearing various masks. “Persona,” a mask used by actors in ancient Greece, was used by psychologist Carl Gustav Jung as a concept for an individual to live in groups or reality. The implication of this study is not limited to the origin and history of the Carnival, but rather the specific value and meaning of the Carnival in the background of Venice and the background of the film Casanova. The limitation of this study is that it focuses on the Venetian Carnival of Italy among the world’s three most famous carnivals, rather than discussing carnivals in various regions.
 
 
영문초록
본 연구의 목적은 영화 ‘Casanova’의 배경인 이탈리아 베니스(Venice)에서 진행되는 카니발을 분석해봄으로써 현 대적 시각에서 카사노바라는 인물과 카니발이 추구하는 의미 및 가치를 연결시켜보는 것이다. 미하일 바흐친 (Mikhail Bakhtin)은 카니발을 단순히 예술의 형태로 국한시키는 것이 아니라, 그것을 삶 자체로 인식하고 있다. 그리고 그는 카니발은 놀이와 웃음이 조화를 이루는 가운데, 대중들의 또 다른 삶이라고 인식을 하고 있다. 카니발에서 가면을 착용하는 것은 원시 사회에서 주술적 행위나 토템신앙을 통해서 구현되는 상징적 의미 혹은 가치의 측면에서 파악해볼 수 있다. 또한 카니발에 참여한 대중들은 얼굴에 자신들이 원하는 다양한 가면을 착용함으로써, 기존 질서와 지배계급에 대한 비판이 가능해짐으로써 일시적 전복을 경험할 수 있다. 고대 시대 그리스에서 배우들이 쓰던 가면인 ‘Persona’는 한 개인이 집단이나 현실에 맞추면서 살아가기 위한 개념으로서 심리학자인 칼 구스타프 융(Carl Gustav Jung)에 의해서 활용되었다. 본 연구의 시사점은 카니발의 기원 및 역사에 한정되는 것이 아니라, 영화 <카사노바>의 배경인 베네치아를 배경으로 카니발의 본질적 가치와 의미를 등장인물들과의 관계와 사건들 속에서 구체적으로 분석하고 파악하고자 했다는 점이다. 본 연구의 한계점은 다양한 지역에서 진행되고 있는 카니발에 대한 논의보다는 세계적으로 유명한 3대 카니발 가운데, 이탈리아 베네치아 카니발에 초점을 맞추어 카니발의 의미와 가치를 파악하고 있다는 점이다.
 
 
Carnival, 영화 <카사노바>, 미하일 바흐친, 전복, 페르소나, Subversion, Persona, The film Casanova, Mikhail Bakhtin, 카니발
 
 
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