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불교철학과 기초심리학의 관점에서 본 무아의 심리학 -
분야 인문과학 > 한국사
저자 윤희조
발행기관 새한철학회
간행물정보 철학논총 2019년, 철학논총 제95집, 189page~211page(총23page)
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목차
부제 : Psychology of Anatta from the Perspective of Buddhist Philosophy and Basic Psychology
[한글 요약]
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 불교에서 보는 무아
Ⅲ. 심리학에서 보는 무아
Ⅳ. 무아의 심리치료
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
[Abstract]
 
 
국문초록
The purpose of this article is to describe the possibility of psychology of anatta and the implications of psychotherapy with anatta in Buddhist philosophical and fundamental psychological perspectives. From the Buddhist philosophical point of view, anatta can be seen as humanistic anatta, phenomenal anatta, and relational anatta. The non-substantiality of human goes into the non-substantiality of the phenomena, which goes into interdependence and mobility.
From the basic psychological point of view, anatta can be seen as cognitive anatta, emotional anatta, behavioral anatta, and personality anatta. Substantive thinking, dichotomous thinking, discriminant thinking, proliferative thought, normative thinking, and I-centered thinking are opposed to the cognitive anatta. Emotional anatta refers to non-substantial and non-attached emotions. Behavioral anatta is behavior based on the logic of identity and difference and results in the behavior of non-self-interest. Personality anatta can be regarded as personality of saint.
Based on the psychology of anatta, it is possible to derive implication of the psychotherapy with anatta or counseling with anatta. The self of the Western psychology is made and changed, and the fact that the self and non-self do not exist on the same horizon can be considered as implication in the counseling with anatta. This psychology of anatta is a fundamental work that can see new psychology from the viewpoint of anatta.
 
 
영문초록
본고는 무아의 심리학의 가능성과 무아의 심리치료적 함의를 불교철학적 관점과 서구의 기초심리학적 관점에서 기술하고자 한다. 불교철학적 관점에서 무아는 오온무아, 제법무아, 연기무아로 볼 수 있다. 오온의 비실체성은 제법의 비실체성으로 나아가고, 이는 상호의존적 관계성과 운동성으로 나아간다.
기초심리학적 관점에서 무아는 인지적 무아, 정서적 무아, 행동적 무아, 성격적 무아로 볼 수 있다. 실체적 사고, 이분법적 사고, 분별적 사고, 희론적 사고, 당위적 사고, 나 중심사고는 인지적 무아에 반대된다. 정서적 무아는 비실체적 정서, 비집착적 정서를 말한다. 행동적 무아는 즉비의 논리에 기반한 행동이고, 자비희의 행동으로 귀결된다. 성격적 무아는 성인의 성격으로 볼 수 있다.
이러한 무아의 심리학을 기반으로 무아의 심리치료 또는 무아상담적 함의를 도출할 수 있다. 각각의 오온에 대해서 무아의 일의적 적용, 무아를 포함한 삼법인의 인정, 관계성과 상호의존성의 인식, 명과 관의 중요성 인식, 처계라는 감각과 공간의 비실체성과 역동성은 무아상담적 함의라고 할 수 있다. 서구심리학의 자아는 만들어진 것이고, 변화하는 것이고, 자아와 무아는 동일한 지평에 존재하는 않는다는 것도 무아상담적 함의라고 할 수 있다. 이러한 무아의 심리학은 무아의 관점에서 심리학을 새롭게 볼 수 있는 근원적 작업이라고 할 수 있다.
 
 
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