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가톨릭의 성 요셉 경배 문화의 맥락에서 살펴본 엘 그레코의 〈성 요셉과 그리스도〉 -
분야 예체능 > 디자인
저자 김상은
발행기관 한국미술사교육학회
간행물정보 미술사학 2019년, 美術史學 第37號, 59page~85page(총27page)
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목차
부제 : El Greco’s St. Joseph and Christ Child in the Context of the Devotional Culture to St. Joseph
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 〈성 요셉과 그리스도〉의 도상학적 의미
Ⅲ. 성 요셉 교회에서 〈성 요셉과 그리스도〉의 역할과 상징
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
국문초록
Abstract
 
 
국문초록
반종교개혁시기 스페인의 대표적인 화가 엘 그레코(El Greco, 1541-1614)의 〈성 요셉과 그리스도 St. Joseph and the Christ Child〉(1597-99)는 엘 그레코가 스페인 톨레도(Toledo)에 정착해 활발하게 활동하던 시기 제작되었다. 스페인에서 최초로 세워진 톨레도의 성 요셉 교회(Chapel of San José) 설립자인 라미레스 가문은 1597년 엘 그레코에게 교회의 중앙제단화와 양쪽의 측면제단화를 주문했고, 이에 따라 엘 그레코는 〈성 요셉과 그리스도〉를 포함한 일련의 제단화 프로그램을 1599년 완성했다. 본 논문은 이전까지의 연구에서 부족했던 도상학적 해석을 보충하고, 나아가 작품의 의미와 주문자의 의도를 반종교개혁시기 스페인의 성 요셉 경배 문화의 맥락에서 해석하는 것을 목적으로 한다.
엘 그레코는 〈성 요셉과 그리스도〉에서 ‘걸어가는 성 요셉과 그리스도’라는 당대의 새로운 도상을 통해 성 요셉의 위상을 반영했다. 가톨릭에서 성 요셉은 15세기에 이르러서야 가톨릭의 공식적인 성인으로 인정받았는데, 종교적인 재해석과 사회적 상황이 맞물려 그리스도를 보호하고 양육함으로써 간접적으로 인류의 구원을 돕는 인물로 여겨졌다. 작품에서 표현된 두 인물의 친밀함과 젊고 건장한 요셉의 묘사는 그리스도의 양부로서 성가족을 보호하는 소명을 맡았던 요셉의 역할을 상징한다. 어린 그리스도와의 여행에서 방향을 지시하는 모습은 그가 구원을 위해 필수적인 수난과 희생의 길로 예수를 인도하는 중요한 인물임을 표상한다. 보상과 특권의 표상인 월계관과 장미화관을 전달하는 천사들은 하느님의 전령으로서 요셉의 위대함을 정당화한다.
이러한 도상학적 해석은 작품이 중앙제단화로 설치되어 있는 교회의 목적과 적절하게 부합한다. 성 요셉 교회는 톨레도의 라미레스 가문의 매장과 위령 미사를 위한 장례교회였다. 따라서 죽은 자의 완전한 보속과 구원을 기원하는 연옥 교리를 바탕으로 하며, 이때 성 요셉은 신도들의 모범이자 기도를 전달하는 중재자이다. 따라서 이 작품은 교회의 미사와도 깊이 관련되어 있다. 작품 하단에 붉은 옷을 입은 그리스도는 성체성사에 대한 시각적인 강조로서 관람자가 예수 임재에 대해 묵상하는 데 도움을 주었을 것으로 보인다. 톨레도의 배경이 묘사된 물리적인 지상의 영역에서 형이상학적인 빛이 새어나오는 비(非)물리적인 천상의 영역으로 상승하는 수직적인 이중 구조는 명상에서 관상으로 도달하기 위한 영적 기도의 과정과 유사하다. 나아가 작품의 주문자 라미레스 가문은 자신들의 사회적 위상을 과시하기 위해 성 요셉 교회에 상징성을 부여했다. 정통 가톨릭 가문으로 인정받고자 하는 욕구를 가지고 있었던 그들은 요셉에게 헌정된 첫 번째 교회로서의 상징성을 통해 명예를 드러내고자 했던 것으로 생각된다. 중앙제단화로 설치된 〈성 요셉과 그리스도〉에서 톨레도를 배경으로 현현한 요셉과 그리스도의 모습은 이를 뒷받침한다.
이처럼 엘 그레코의 〈성 요셉과 그리스도〉는 당대의 성 요셉 경배 문화의 전개에 따른 가톨릭 교리를 충실하게 담고 있으며, 위령 미사에서 보속과 구원을 위해 기도의 중재를 돕는 종교적인 기능은 물론 도시에서 정통 가톨릭 가문으로서 지위를 공고히 하고자 했던 주문자의 의도 역시 충족시키도록 고안되었다고 하겠다.
 
 
영문초록
El Greco (1541-1614) created St. Joseph and Christ Child (1597-99) at the end of the sixteenth century, as he was commissioned to design the main altarpiece of the chapel of San José in Toledo by the Ramírez family. This Study aims to analyze the iconographic meaning and the religious and social function of the painting in the context of the devotional culture to St. Joseph in the sixteenth century Spain.
In St. Joseph and Christ Child, El Greco described the ‘Joseph walking with the Christ Child’, which was the new iconography appeared in the fifteenth century. In the fifteenth century the devotion to saint Joseph was officially approved as theologians asserted that he played an indirect but critical role in salvation by protecting and bringing up the Christ. That is represented in El Greco’s painting through young and vigorous Joseph intimate with Christ Child. Furthermore, the saint with a shepherd’s crook guides travel for the Child leading to Passion and Sacrifice, that is, to the redemption of men. Above his head angels as messengers from heaven crown him the laurel wreath and the wreath of roses, which signify rewards and privileges derived from the virtue of Joseph.
The iconographic interpretation coincides closely with the purpose of the chapel of San José, a funerary chapel of which the primary function was to bury ancestors of the Ramírez family and to celebrate the Mass for the dead. Thus the entire retable program is based on the doctrine of purgatory, which indicates the family’s wish for complete penance and salvation. In this context, Joseph in the St. Joseph and Christ Child is an example of an act of charity for the patron family, and his paternity of Christ demonstrates the prominent intercessory ability between men and God. This altarpiece was deeply connected with the Mass as the main altarpiece of the chapel. Jesus wearing the red robe at the bottom was supposedly to help the congregation to meditate on the Real Presence of Christ as a visual emphasis on the Eucharist. El Greco also designed the painting to help the prayers led to contemplation through its dual structure, optically leading upwards from the physical description of view of Toledo at the bottom to the metaphysical light and clouds with angels at the top. The preeminence of the chapel as the first foundation dedicated to saint Joseph, moreover, symbolizes the family’s desire to present pride and legitimacy for the city as the old Christian.
It is suggested, consequently, that El Greco intended the St. Joseph and Christ Child to conduct both a religious function promoting the intercessory prayer for the patron family’s penance and salvation in the Mass for the dead, and a social function consolidating their status in social community.
 
 
Saint Joseph, 성 요셉, 제단화, 엘 그레코, El Greco, Counter-Reformation, 반종교개혁, Spanish Painting, 스페인 회화, Altarpiece
 
 
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