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17세기 네덜란드 인형의 집 연구 -
분야 예체능 > 디자인
저자 김소희
발행기관 한국미술사교육학회
간행물정보 미술사학 2019년, 美術史學 第37號, 87page~114page(총28page)
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목차
부제 : A Study of Seventeenth-Century Netherlandish Dolls’ Houses
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 수집가의 캐비닛
Ⅲ. 여성의 공간
Ⅳ. 상인지배계층의 정치적 연대
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
국문초록
Abstract
 
 
국문초록
본 연구에서는 현재까지 밝혀진 미니어처 예술에 대한 역사적 연구를 바탕으로 17세기 네덜란드 인형의 집에 대한 담론분석 차원의 독해를 시도한다.
본 연구가 수행하는 독해는 인형의 집에 대한 다음과 같은 특징을 기반으로 한다. 첫째, 네덜란드에서 만들어진 인형의 집들은 잘 정돈된 상인가옥의 내부구조를 형상화한 것처럼 보이지만 이는 동시대 네덜란드 가정의 실제 실내구조가 아닌 수집가의 캐비닛 전통을 따르고 있다는 점을 주목해야 한다. 동시대 수집가의 캐비닛은 화려하게 장식된 찬장형식의 구조물로서 내부에 진귀한 예술 작품 또는 자연에서 얻은 희귀종 동식물을 수집, 보관, 전시 목적으로 사용되었다. 17세기 네덜란드에서 제작된 인형의 집들 역시 내부에 미니어처로 제작된 실내 장식과 가구가 배치되어 있고, 평상시에는 문과 커튼으로 닫혀있다는 점에서 수집가의 캐비닛과 매우 유사하다.
둘째, 인형의 집은 네덜란드인들이 실내, 즉 가정의 이상적인 모습을 보여주려는 욕구를 형상화한다. 이는 인형의 집이 당대의 실제 가옥과 다른 방 구조와 크기, 위치를 보여준다는 점에서 인형의 집의 구체적 기능과 목적을 파악할 수 있다. 부유한 상인계급들에 의해 만들어진 네덜란드의 인형의 집은 왕족들의 쿤스트카머 수집품으로 생산된 독일의 인형의 집과 구별된다. 네덜란드의 인형의 집은 이들 신흥계급을 중심으로 불었던 자국 내 수집과 전시에 대한 열기와 연관하여 이해해야 한다. 특히 적지않은 여성 후원자들이 자신의 집을 방문한 사람들을 매료시키기 위한 인형의 집을 제작하였다.
마지막으로, 위에서 언급한 사실 때문에 네덜란드 여성들은 인형의 집을 통해 자신을 타인과 구분시키며 자신만의 또는 자신이 속한 계층의 고유한 표상적 영역을 구축하려 했다는 가설이 존재한다. 17세기 네덜란드에서 생산된 인형의 집의 주문자는 왕족 또는 귀족층으로 이루어진 궁정의 여인들이 아니었다. 이들은 모두 부유한 도시의 의원, 상인, 장인의 딸 또는 아내들로서 부유한 상인계층 또는 엘리트 부르주아 계급이었다. 이들의 대부분은 서로를 잘 아는 작은 사회 관계망 안에 속해있었으며, 이 관계망을 통해 자신들의 고유한 정체성을 더욱 확실하게 구축하였다. 본 연구가 수행하는 담론적 독해는 여성들의 이 같은 욕구가 실제 인형의 집 작품에 어떤 방식으로 구체화되었는지 파악하려는 시도이다.
 
 
영문초록
This study analyzes Dutch doll’s houses from the seventeenth century by examining the economic and ideological conditions of the times of their production. By so doing, it aims to provide a solid case of historical research for the discourse of Western miniature art.
The present study pays attention to three peculiar aspects of the Dutch doll’s houses. First, although the doll’s houses appear to miniaturize the interiors of well-organized houses owned by wealthy merchants, they were in fact modelled after collectors’ cabinets rather than the actual Dutch houses. The collectors’ cabinets were highly decorated display cupboards in which precious pieces of artworks or rare kinds of animals and plants were placed for private exhibition. The seventeenth-century Dutch doll’s houses share similarities with the collectors’ cabinets in that they also contain miniaturized interior decorations and various pieces of furniture, with their outer structures being left closed with doors and curtains.
Second, the doll’s houses were so designed that they represented the owners’ vision of ideal home. One may affirm the goal in the fact that the rooms in the miniature houses were configured with different size and structure from those of real houses at the time. The Dutch doll’s houses were commissioned by wealthy merchant classes, whereas in Germany doll’s houses were produced for the royal families’ Kunskammer collections. Thus, the Dutch doll’s houses originated in the newly-rising moneyed classes’ fervor for the collection and exhibition of rare and precious items. A good few women sponsors hired artisans to build their own doll’s houses and took pride in the state-of-the-art mini-configurations of household paraphernalia.
Lastly, the above facts enable one to hypothesize that the Dutch upper-middle-class women sought to construct their individual as well as class identities by adding ‘personal touch’ to their doll’s houses. The orderers of the doll’s houses in the seventeenth-century Netherlands were neither royal families nor aristocrats. Rather, they were wives and daughters of councilmen, merchants, and engineers: that is, bourgeoisie. These families of wealth and social status knew each other, forming small social circles in which they further consolidated their exclusive relationships. They naturally developed their own cultural mores and value system. This study investigates how the doll’s houses reflect, directly and indirectly, the bourgeois world-view.
 
 
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