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동양화론(東洋畵論)에서 ‘사(似)’개념의 자의성(恣意性) 고찰 - 형사(形似) · 신사간(神似間)에 존재하는 ‘사(似)’의 개념을 중심으로
분야 어문학 > 언어학
저자 권윤희
발행기관 한국학중앙연구원
간행물정보 한국학(구 정신문화연구) 2019년, 정신문화연구 2019 봄호 제42권 제1호 (통권 제154호), 229page~251page(총23page)
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목차
부제 : The study of arbitrariness ‘likely(似)’ concept on the theory of oriental painting: Focused on ‘likely(似)’ concept existed between the shape copied·mentally copied
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 형사(形似) · 신사(神似) 개념의 성립근거
Ⅲ. 형사(形似) · 신사(神似) 개념의 모호성(模糊性)
Ⅳ. ‘사(似)’의 자의성(恣意性)
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
국문초록
Abstract
 
 
국문초록
동양화론에서 가장 흔히 쓰이는 심미용어가 형사(形似) · 신사(神似)이다. 형사 · 신사는 회화를 형(形)·신(神)의 측면에서 심미함으로 나타난 미학개념이다. 회화에서 형사(形寫)가 하나의 방법이며 행위라면 형사(形似)는 인식과 심미의 결과이다. 형사 · 신사의 개념은 동양회화의 창작원리이면서 심미 · 품평의 기준도 된다. 특히 중형사(重形似) · 중신사(重神似)는 형사를 중시하느냐 신사를 중시하느냐의 방향에 따라 정해지는 상대성의 개념이다.
이는 결국 감상자의 감상과 인식에 따를 수밖에 없는 개념이다. 동양회화에서 형사 · 신사의 관점은 이를 감상하는 감상자에 따라 서로 다를 수 있다. 이는 감상자의 관점과 기준이 서로 다르기 때문이다. 본고는 이를 동양화론에서 ‘사(似)’의 자의성(恣意性)으로 본다. 그러므로 ‘사(似)’ 개념에서 자의성은 감상자의 이론적인 심미공간이다. 감상하는 행위도 창조행위의 하나이다. 이와 같이 동양화론(東洋畵論)의 형사(形似) · 신사간(神似間)에 존재하는 ‘사(似)’는 감상자의 독자적인 감상행위를 가능하게 한다. 이는 ‘사(似)’의 자의(字意)가 자의성을 가지고 있기 때문이다.
 
 
영문초록
The concepts of shape and mind( · shape copied · mentally copied) are often used the phenomena in eastern painting theory. They are notions of result in terms of drawing through body and mind. If shape drawings(形寫) is one of the methods and action, the shape copied(形似) will be a recognition and the result of appreciation. The concepts of shape copied · mentally copied are not only a painting creation principle, but also a criterion of aesthetic appreciation and an evaluation. Especially, the focused on shape copied(重形似) and the focused on mentally copied(重神似) is concepts of relativity which is decided by importance of shape copied or mentally copied. In the end, this is the concept which can not be unaccording to viewer" appreciation and recognition. The view point of shape copied·mentally copied in the orient paintings can be different according to viewer who appreciates it. This is the reason because viewpoint and standard of viewers are different each other. This thesis regards it as this phenomenon as the arbitrary character(恣意性) of likely(‘似’) in eastern painting. Therefore, the arbitrary character(恣意性) among the concept of likely(‘似’) is the theologically aesthetic space of viewer`s. The act of appreciation is on e of the act of creation too. Thus, ‘likely(似)’ which exists between concepts of · shape copied · mentally copied)(形似 · 神似) of theory of eastern painting enables the act of independent appreciation of viewer. This is the reason because the meaning of ‘likely(似)’ character includes the arbitrary character(恣意性)
 
 
심미(審美, aesthetic), 자의(恣意, indulgence meaning), 감성(feeling), 형사(形似, shape copied), 신사(神似, mentally copied), 사 개념(似, ‘likely’ concept), 화론(畵論, theories of paintings)
 
 
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