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9~10세기 비잔티움 오토마타 - 솔로몬 보좌를 중심으로
분야 어문학 > 언어학
저자 김차규
발행기관 명지대학교 인문과학연구소
간행물정보 인문과학연구논총 2019년, 인문과학연구논총 제40권 제1호(통권 제57호), 101page~128page(총28page)
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목차
부제 : The byzantine Automata - Focusing on the Throne of Solomon -
국문제요
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 솔로몬 보좌
Ⅲ. 비잔티움 오토마타
Ⅳ. 나가는 말
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
본 연구가 추구하는 목적은 인문학적 관점에서 9~10세기 비잔티움 시대의 과학기술에 대한 사회의 인식이 어떠하였으며 또한 사회가 이를 어떻게 활용하였는지를 고찰하는데 있다. 이 연구에서는 유대 전설과 페르시아 전설을 갖고 있는 솔로몬 보좌를 대상으로 연구를 진행하였다.
비잔티움 제국의 역사 속에는 여러 가지의 오토마타에 대한 이야기들이 등장한다. 이들 가운데 우리의 관심을 끄는 오토마타는 10세기에 그 명칭이 등장했던 ‘솔로몬 보좌’다. ‘솔로몬 보좌’라는 명칭이 등장하기 이전 시기의 원사료에서는 비잔티움 황제의 보좌에 대한 특별한 명칭이 발견되지 않는다. 그렇다면 이 시기에 비잔티움인들은 왜 이 명칭을 사용하였을까? 이는 기독교 제국인 비잔티움 제국의 황제가 다윗을 계승한 자라는 것을 만천하에 알림으로써 모든 기독교 국가들에 다윗을 계승한 장자로서의 권위를 내세움과 동시에 솔로몬이 가졌던 ‘보편적 통치자’로서의 권위도 동시에 갖고자 했기 때문이다. 황제의 권위를 높이는 것은 외교에 있어 대단히 중요했다. 특히 ‘로마계승’이라는 문제를 놓고 프랑크 제국 그리고 그 이후의 신성로마제국과 경쟁하는 9~10세기에 비잔티움 황제의 권위 높이기는 이들 제국과의 경쟁에서 우위를 차지하려는 의도를 다
분히 보여준다. 또한 아랍과의 끊임없는 전쟁 속에서 솔로몬 보좌 위의 황제가 아랍을 상대로 일으키는 전쟁은 기독교 성전(聖戰)임을 천명하는 것이다. 또한 ‘솔로몬 보좌’는 단순한 의자가 아니라 자동으로 움직이는 의자였다. 그렇기 때문에 황제는 외국특사들을 맞이할 때 외국특사들의 기를 죽이고 외교에 있어 유리한 입장을 갖기 위해 자동으로 움직이는 이 의자의 연출을 적극적으로 활용했을 것이다. 아마 특사들은 이러한 연출에 놀라움을 금치 못했을 뿐만 아니라 비잔티움 제국의 위대함과 저력을 다시 한 번 생각하면서 위축되었을 것이다.
 
 
영문초록
The purpose of this study is to examine how society perceived science and technology in the Byzantine era in the 9th and 10th centuries in terms of humanities and how society used it. In this study, I studied the throne of Solomon who had a Jewish legend and a Persian legend.
In the history of the Byzantine empire, there are many stories of various automata. Among them, the automata that attracted our attention is ‘Solomon throne’ whose name appeared in the 10th century. There is no particular name for the Byzantine Emperor"s throne in the historical sources before the advent of the name “Solomon throne.” So why did the Byzantine people use this name at this time? This is because the Emperor of the Byzantine Empire, the Christian empire, declared that he was the successor of David, not only to proclaim the authority of the firstborn, who inherited David to all Christian countries, but also to have the authority as Solomon"s “universal ruler” to be. Raising the emperor"s authority was very important in diplomacy. Especially in the 9th and 10th centuries, when the Byzantine Empire compete with the Frankish empire and the subsequent Holy Roman empire for the problem of ‘Roman succession’, the rise of the Byzantine Emperor"s authority shows its intention to take an advantage in competition with these empires. In addition, in the constant war with the Arabs, the war that the emperor on the throne of Solomon causes against the Arab declares that it is a Christian holy war. Also, ‘Solomon"s throne’ was not a simple chair but an automatically moving chair. Therefore, the emperor would actively utilize the production of this automatically moving chair to weaken the mentality of foreign ambassadors and to have a favorable position in diplomacy when welcoming foreign ambassadors. Perhaps the foreign envoys were not only surprised by this production, but also thought of once again the greatness and power of the Byzantine empire.
 
 
비잔티움, Solomon\"s throne, 솔로몬 보좌, 유대 전설, Jewish legend, 9-10세기, Byzantine, automata, 오토마타, Persian legend, 페르시아 전설, 9th-10th century
 
 
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