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기능성게임의 게임성과 효과성 분석 모델 사례 연구 -
분야 공학 > 기타(공학)
저자 윤태복 김민철
발행기관 한국게임학회
간행물정보 한국게임학회 논문지 2018년, 한국게임학회 논문지 제18권 제6호, 111page~120page(총10page)
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목차
부제 : A case study of model for playability and effectiveness analysis of serious games
요약
ABSTRACT
1. 서론
2. 관련 연구
3. 기능성게임의 게임성과 효과성 지표
4. 실험
5. 결론 및 향후연구
REFERENCES
 
 
국문초록
기능성게임은 단순히 재미를 즐기기 위한 수단이 아닌 교육, 의료, 홍보, 경영 등 다양한 분야에서 특별한 목적을 의도로 개발되어 활용된다. 이러한 기능성게임은 일반적인 게임이 가지는 게임성과 함께 특별한 목적에 부합하는 효과성을 가지고 있어야 한다. 하지만, 게임성과 효과성을 모두 나타내는 것은 어려운 일이다. 본 연구는 기능성게임의 게임성과 효과성을 살펴보고 우수한 기능성 게임의 모델을 찾는 방법을 제시하고자 한다. 실험에서는 상용화되어 서비스 중인 몇몇 기능성게임과 일반게임의 게임성과 효과성을 살펴보았고, 의미 있는 결과를 확인하였다.
 
 
영문초록
Serious games are developed not only as a means of enjoying fun, but also as a special purpose in various fields such as education, medicine, public relations, and management. Such a serious game should have the effect of meeting the specific purpose with the game of the general game. However, it is difficult to show both game performance and effectiveness. This study examines game performance and effectiveness of serious game, and suggests a method of finding model of superior serious game. In the experiment, we examined the game performance of some commercial and general games using the proposed method and confirmed the meaningful results.
 
 
Serious game(기능성게임), Serious game effectiveness(기능성게임 효과성), Serious game evaluation factor(기능성게임 평가 요소)
 
 
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