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일본 12세기 한자사전의 자체(字體)연구 -
분야 사회과학 > 기타(사회과학)
저자 신웅철
발행기관 한국아시아학회
간행물정보 아시아연구 2019년, 아시아연구 제22권 제1호, 289page~313page(총25page)
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목차
부제 : A study on the Glyph of Chinese characters in a 12th Century Chinese-Japanese Dictionary
국문요약
Ⅰ 들어가며
Ⅱ 字體의 변천과 사전
Ⅲ 圖書寮本 『類聚名義抄』의 자체기술
Ⅳ 圖書寮本 『類聚名義抄』의 표제자체 분류
Ⅴ 나오며
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
본 연구에서는 문화적 전환기를 맞이한 12세기의 일본에서 한자字體의 운용 실태 및 변천 양상의 일면을 파악하는 것을 목적으로 한다. 그것을 위해 해당 시기의 한자사전인 圖書寮本 『類聚名義抄』의 표제어에 실린 자체를 대상으로 이시즈카(石塚) 자체변천 모델과의 대조를 통해 고찰하였다.
‘이시즈카 자체변천 모델’은 동아시아 한자문화권에서 한자자체의 운용이 ‘초당(初唐)표준’에서 ‘개성(開成)표준’으로 이행한 것으로 파악한다. 선행연구에서는 각 표준의 지표가 되는 문헌(표준적 문헌)간에 상호비교가 가능한 212자종(字種)을 추출하여 모델의 실상을 구체적으로 실증하였다.
연구방법으로는 위의 212자종에 대응하는 도서료본 표제어 한자 151자종의 자체를 추출하여 다음과 같이 고찰하였다. 먼저 각 용례가 표제어의 배속 부수에 해당하는 글자인지에 따라 나누었다. 그리고 각 용례의 개별 자체가 초당표준과 개성표준 가운데 어느 것에 일치하는지를 검토하였다.
그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 전체적으로 초당표준과 일치하는 자종이 85% 가량을 점하고 있어 이시즈카 자체변천 모델에서 말하는 ‘일본적 표준’의 양상과 크게 어긋나지 않는다. 둘째, 그럼에도 7% 남짓에 달하는 자종은 개성표준을 따르고 있다. 12세기는 송나라의 인쇄본이 활발히 일본으로 수입되던 시기이다. 그것에 이미 정착한 개성표준 자체가 기존의 ‘일본적 표준’에 부분적인 변화를 가져온 것으로 해석할 수 있다.
 
 
영문초록
The purpose of this research is to grasp the operational conditions and transitional aspects of Chinese characters in the 12th century Japan facing a cultural transformation. To accomplish the purpose as such, the glyphs of the entry words in Zushoryo-bon Ruiju Myogi Sho are examined in contrast to Ishizuka Glyph Transition Model which is regarded in Sinosphere as the glyphic operation of Chinese characters having been transferred from Early Tang standard to Kaicheng standard. The preceding studies have concretely demonstrated the actuality of the model by extracting 212 character types for the cross-comparison between the indexical manuscripts of each standard, the standard manuscripts, so to speak. Meanwhile, it has been suggested that the above mentioned model be verified also for the glyphs in the dictionary of each era. As for the methodological approach, another 151 character types corresponding to the 212 types are extracted from Zushoryo-bon Ruiju Myogi Sho entry words and investigated as follows: first, each example is classified according to whether the character corresponds to that of the heading radical, and second, it is examined whether the individual glyph of each example corresponds to Early Tang standard or Kaicheng standard. Thus, the following conclusions are obtained: first, taken as a whole, the equivalent of Early Tang standard accounts for about 85 percent, which is not really discrepant from what Ishizuka Glyph Transition Model says to be ‘Japanese Standard’, and second, even so, a little over 7 percent follows Kaicheng standard. In fact, it was the 12th century when printed copies from the Song Dynasty were actively imported into Japan. And what can be interpreted from such a socio-historical context is that the glyphs of Kaicheng standard already established in the imported copies have brought about a partial change in the existing ‘Japanese standard’.
 
 
glyph of Chinese character, 개성표준 (開成標準), 일본적 표준, Early Tang standard, Japanese standard, 도서료본(圖書寮本), Chinese-Japanese dictionary, Ruiju Myogi Sho, 자체(字體), 유취명의초(類聚名義抄), 한화사전(漢和辭典), 초당표준(初唐標準), Kaicheng standard, Zushoryo-bon
 
 
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