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King Josiah’s Religious Reformation in Ezek 44:4-16 -
분야 인문과학 > 동양철학
저자 Inchol Yang
발행기관 한국기독교학회
간행물정보 한국기독교신학논총 2019년, 한국기독교신학논총 제113집, 5page~40page(총36page)
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목차
부제 :
I. Introduction
II. Formal Analysis
III. Intertextual Analysis
IV. Interpretation of Ezekiel 44:4-16
V. Conclusion
Bibliography
Abstract
한글 초록
 
 
국문초록
In this paper, as I examine the intertextual relationship between Korah’s rebellion in Num 16-18 and Ezek 44, I will argue that the author of Ezekiel has Josiah’s reform in mind when prescribing instructions for the Levites and Zadokite priests. Ezekiel’s theological understanding of the priesthood in Ezek 44 reflects that he clearly knew King Josiah’s religious reforms for the Temple in Jerusalem as well as for the local shrines. To elaborate on King Josiah’s religious reforms, Ezekiel appropriates the narrative about Korah’s rebellion but identifies Aaron’s sons as the descendants of Zadok. The paper proceeds in three stages. First, it examines the literary form of Ezekiel 44 within the larger literary framework of Ezekiel 40-48. Second, it identifies and examines a number of intertextual relationships between Ezekiel 44 and texts from Num 16-18, Ezek 8-11, Ezek 16:59-63, Ezek 32 and 2Kgs 22-23. Finally, it examines the implications of these intertextual relationships and the setting for the interpretation of Ezekiel 44:4-16.
 
 
영문초록
구약 학자들은 그동안 에스겔 44장의 연구에서 레위족속과 사독계열 제사장의 구별에 대한 논의를 해왔지만, 그들의 연구는 오경과의 비교에만 치우친 경향이 있었다. 오경과 에스겔을 비교해볼 때, 에스겔이 민수기에 나타난 레위족속과 아론의 후손들에 대한 P 자료의 지침들을 참조한 흔적이 분명 보인다(민 18:1-7; 23). 그러나 학자들은 오경에 치우친 나머지, 에스겔 44장을 8-11장과 16:59-63에 나타난 하나님의 부재와 연관시켜 설명하지 못하고 있다. 또한 에스겔 44장의 제사장직의 재확립을 요시야의 종교개혁과 연관지어서 논의하지 않고 있다(왕하 22:1-23:30; 대하 35:1-26). 이러한 맥락에서 본고는 민수기 16-18장과 에스겔 44장의 텍스트 간 상호 관련성을 연구하면서, 에스겔의 저자는 요시야의 종교개혁을 염두에 두면서 레위 족속과 사독계열 제사장들을 위한 지침들을 기술하였다고 주장한다.
 
 
겔 44, 사독계열 제사장, 에스겔, 왕하 22-23, 요시아왕의 종교개혁, 민 16-18, 겔 16:59-63, 고라 자손의 반역, Ezek 44, Zadokite priests, Ezekiel, Num 16-18, Ezek 8-11, Ezek 16:59-63, 2Kgs 22-23, King Josiah’s religious reformation
 
 
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