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The Rhetorical Function of the Witness Motif in Isaiah 43:8-13 -
분야 인문과학 > 동양철학
저자 Jinsung Seok
발행기관 한국기독교학회
간행물정보 한국기독교신학논총 2019년, 한국기독교신학논총 제113집, 65page~96page(총32page)
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목차
부제 :
I. Introduction
II. The Semantic Fields of the Term ע ד in the Old Testament
III. The Immediate Context of Isaiah 43:8-13
IV. The Exegesis of the Main Text: Isaiah 43:8-13
V. Thematic Progression of the Witness Motif in Isaiah 40-55
VI. Conclusion
Bibliography
Abstract
한글 초록
 
 
국문초록
The aim of this study is to examine the rhetorical function of the witness motif in Isaiah 43:8-13 within the context of Isaiah 40-55. Isaiah 43:8-13 is well known for “a trial speech” in which God summons the blind and deaf Israel as witness against gods. However, it seems that their blindness and deafness are contradictory to the condition of legal witness for God’s uniqueness. One may ask whether they are qualified for being the witness of Yahweh concerning who Yahweh is and what He had done. In regard of this, among scholarship, several views have been suggested, yet the concept of the witness has been not clearly identified so far. This study thus examines the witness motif through the lens of the canonical reading of the thematic patterns in Isaiah 40-55. It is my contention that the witness motif functions not only to convince Israel of God’s promise for their restoration, but also to urge them to abide by the laws in order that they are able to serve actively as a witness who plays a leadership role in salvation of the nations. This paper first examines the semantic fields of the term עד ‘witness’ in the Old Testament briefly and suggests that the formula אתם עדי “you are my witnesses” in Isaiah 43:10 and 12 is to impart knowledge: “Return to me, for I have redeemed you” (Isaiah 44:22; cf. 55:7). Second, it investigates the immediate context, namely, Isaiah 42:14-44:23 in order to illustrate how the witness motif plays a crucial role in the course of Israel’s restoration. Next, it explores the main text, Isaiah 43:8-13 which suggests the possibility that the concept of witness is used in a passive sense that the servant Israel is experiencing God’s great power and uniqueness. Lastly, it presents the thematic progression of the witness motif within Isaiah 40-55 where the concept of the passive witness as a material evidence of God’s uniqueness is developed into the active one who has a leadership role to mediate between Yahweh and the nations, and argues that his mediatory role is accomplished through a Torah abiding life.
 
 
영문초록
본 소고는 이사야 43장 8-13절에 나타난 증인 모티프가 이사야 40-55장의 문맥 속에서 어떠한 수사학적 기능을 하고 있는지 밝히는 데 목적이 있다. 이사야 43:8-13은 영적 소경이자 귀머거리인 이스라엘 백성들을 하나님께서 이방신들 앞에 증인으로 소환하는 “법정 소송”(a trial speech) 장면으로 알려져 있다. 하지만 듣지도 보지도 못하는 그들에게 과연 하나님의 유일하심, 즉 ‘여호와가 누구이신지’ ‘여호와가 어떠한 일을 행하셨는지’에 대해 증언하는 법적 증인으로서의 자격이 있는지 의문이 생긴다. 이에 대해 그동안 학자들의 다양한 견해가 있어 왔지만, 아직까지 완전한 의견의 일치를 이루지 못하고 있을 뿐 아니라 이사야 40-55장의 정경적 문맥 속에서의 증인의 개념은 다루어지지 않았다. 이에 본 소고는 이사야 40-55장의 주제들이 어떻게 전개되고 발전되고 있는지 살펴봄으로써 이사야 43장 8-13절의 증인모티프의 역할을 밝히고자 시도한다. 이를 위해 먼저 구약성경에 나타난 עד‘증인’이라는 용어의 의미장(意味場: semantic field)들을 간략하게 살펴본 후 이사야 43:10과 12에 나타나는 אתם עדי “너희는 나의 증인이 다”라는 형식에 이스라엘 백성들로 하여금 여호와께로 돌아오도록 하기 위한 수사학적인 의도가 있음을 밝힌다. 더 나아가 이사야 43:8-13의 인접 문맥(immediate context)인 이사야 42장 14절부터 44장 23절까지의 주제의 흐름과 문학적 특징들을 살펴봄으로써, 이스라엘로 하여금 여호와의 종으로서의 역할을 온전히 수행할 수 있도록 하기 위해 그들을 회복하고자 하는 수사학적인 목적이 있음을 밝힌다. 아울러 인접 문맥 안에서 증인 모티프가 이스라엘로 하여금 여호와 하나님과 그의 구원의 계획을 신뢰할 수 있도록 설득하는 중요한 역할을 하고 있음을 증명한다. 또한 이사야 43장 8-13절에 나타난 증인이 여호와의 종, 이스라엘이 하나님의 위대하심과 유일하심을 경험하는 수동적인 개념으로 사용되었고, 이 개념이 이사야 55:3-5에서는 여호와 하나님과 민족들 사이의 중재적 역할을 감당할 만민의 인도자의 개념으로 발전되고 있음을 증명한다. 결론적으로 본 소고는 이사야 43장 8-13절의 증인 모티프가 영적 소경이자 귀머거리인 이스라엘을 회복하시겠다는 하나님의 약속을 그들로 하여금 믿고 신뢰할 수 있도록 만들 뿐 아니라 그들이 모든 민족들의 구원에 있어 중재 역할을 감당하는 인도자(혹은 지도자)로서의 보다 적극적인 증인이 되기 위해 율법에 순종하는 삶을 살아가도록 권면하는 수사학적 기능을 하고 있음을 보여주고 있다.
 
 
소경, 귀머거리, 이사야 43장 8-13절, 이사야 55장 3-5절, 증인 모티프, 중재적 역할, Isaiah 43:8-13, Isaiah 55:3-5, deaf, the witness motif, blind, the mediatory role
 
 
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