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뵈메의 신지학과 셸링의 자유의지론에서 악의 근원에 관한 연구 -
분야 인문과학 > 한국사
저자 강동수
발행기관 새한철학회
간행물정보 철학논총 2019년, 철학논총 제97집, 1page~21page(총21page)
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목차
부제 : A Study on Origin of Evil in the Theosophy of Böhme and the Free Will Theory of Schelling
한글요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 악의 신지학적 이해
Ⅲ. 악의 자유의지론적 이해
Ⅳ. 뵈메와 셸링의 분기점 : 욕망과 자유
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract
 
 
국문초록
Böhme and Schelling commonly identify God as Ungrund. Through this, they are able to explain good and evil as opposing elements in the world. Since God exists beyond good and evil, they explain that God can not be the source of evil. Böme discusses the problem of evil in the fall of spiritual will from a theosophical perspective. He distinguishes between pure spiritual will and corrupted spiritual will, the desire-will, and grasps sin and evil in desire-will. The spiritual will is the ability to understand the revelation of the divine will, and the desire-will is obsessed with the material and has a delusion to grasp the material form as its own nature. The delusion of the desire-will is a sin and evil that has been diverted from divine will. Schelling also deals with the problem of evil in the opposing tendencies of the soul "s desires and understanding(ratio). He sees desire as the will of life, and sees itself as not a sin and evil. Desire is free will and individual will. Evil arises from the act of individual will to govern universal will. Böhme and Schelling are commonly to grasp understanding(ratio) as the origin of human nature. Human understanding is an inner force that conforms to divine will, but it is an inactive ability. It is opposed to desire, but it is not a power to control desire. Because of this, they treat spiritual awakening and divine love, which are activated by self-purification.
 
 
영문초록
뵈메와 셸링은 공통적으로 신을 비근거로 파악한다. 이것을 통해서 그들은 선과 악을 세계 속의 대립된 요소로 해명할 수 있게 된다. 신은 선과 악을 초월하여 존재하기 때문에, 그들은 신이 악의 근원일 수 없다고 해명한다. 뵈메는 악의 문제를 신지학적 관점에서 영적 의지의 타락에서 논의한다. 그는 순수한 영적 의지와 타락된 영적 의지, 즉 욕망의지를 구별하고, 욕망의지에서 죄와 악이 야기된다고 파악한다. 영적 의지는 신적 의지의 계시를 이해하는 능력이고, 욕망의지는 물질에 집착하며, 물질적 형상을 자신의 본성으로 파악하려는 망상을 가진다. 욕망의지의 망상이 신적 의지에서 이탈된 죄이며 악이다. 셸링도 영혼의 욕망과 오성의 대립적 성향에서 악의 문제를 다룬다. 그는 욕망을 생명의 근거의지로 파악하며, 그 자체로 죄와 악이 되지 않는다고 본다. 욕망은 자유의지이며 개별의지이다. 악은 보편의지를 지배하려는 개별의지의 행위에서 야기된다. 뵈메와 셸링은 공통적으로 이성이 아니라 오성을 인간의 근원적 본성으로 파악한다. 인간의 오성은 신적 의지, 즉 보편의지를 이해하고 순응하려는 내적인 힘이지만 활성화되지 못한 능력이다. 오성은 욕망에 대립적이지만 욕망을 완전히 제어할 수 있는 힘이 아니다. 이 때문에 그들은 오성이 활성화되는 영적 각성과 신적 사랑을 숙고한다.
 
 
, 욕망, 비근거, 사랑, 자유의지, Evil, Love, Free will, Ungrund, Desire
 
 
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