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작가의 얼굴과 사회 변혁의 힘 : 「‘그’를 버린 여인」 분석을 통해 본 한국 현대사 속의 안네의 초상 -
분야 어문학 > 언어학
저자 김성연
발행기관 상허학회
간행물정보 상허학보 2019년, 상허학보 제57집, 93page~126page(총34page)
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목차
부제 : Textual Visualization and Power of Social Reform : Anne Frank’s Portrait in Modern Korean History
1. 서론
2. 1970년대와 “안네 프랑크의 파장”
3. 초상화의 상징과 해석의 쟁투
4. 안네의 알레고리, 숨은 인덱스
5. 결론
참고문헌
국문초록
Summary
 
 
국문초록
이 글은 타자의 얼굴을 매개로 한 윤리의 발생에 관한 레비나스의 통찰이 ‘작가의 얼굴’이라는 특수한 조건 속에서 어떻게 나타나는지 살펴보고자 한다. 문학의 가장 대표적인 시각적 도상은 작가의 얼굴이라는 창작자의 존재와 책이라는 텍스트의 물질성으로 귀결된다. 작가의 얼굴이란 그가 쓴 텍스트들을 인덱스로 지시하며 환기시키며 미디어를 통해 특정한 얼굴로 반복되어 호명된다는 점에서, 얼굴 일반에 관한 논의가 아닌 구체적 맥락에 대한 독해가 필요하다. 1950년대 번역 소개된 이후 베스트셀러로 자리잡게 된 『안네의 일기』필자 안네 프랑크의 얼굴은 미디어를 통해 다른 어떤 작가들보다도 강력한 초상 이미지를 한국 사회에 남겨왔다. 이 글에서는 그녀의 얼굴이 한국에서 주목된 사회적 맥락을 이병주의 소설 「‘그’를 버린 여인」(1988∼1990)의 기록과 함께 살펴보았다. 1970년대 안네 프랑크는 식민, 냉전, 독재라는 역사적 곡절이 언어적, 체제적, 이데올로기적으로 누적된 맥락 속에서 다원적으로 존재했다. 텍스트를 남긴 작가의 얼굴은 묵독의 시대에 공론을 일으키는 중요한 매질(媒質)이자 그 결과 형성된 사회적 상징성을 담는 결정(結晶)이었다. 작가의 얼굴이 갖는 시각적 아이콘은 작품이라는 존재를 인덱스로 지시하며, 그것을 읽어내는 독자는 ‘작가-텍스트-현실’을 오가며 사회적 상징을 그 얼굴에 투사하게 된다. 작가와 작품의 시각적 도상과 상징은 텍스트의 독자 이외의 사회 구성원에게도 하나의 문화 기호로서 작용하게 되는 힘이 있다. 다양한 해석과 전유 오독을 발생시키는 그것은 문학의 역능이자 운명이기도 하다.
 
 
영문초록
This study seeks to examine how Emmanuel Lévinas" insights regarding the occurrence of ethics by way of the Other"s face manifest under the unique condition of the "author"s face." The most representative visual icons of literature come down to the creator"s existence as demonstrated by the author"s face and the materiality of the text as demonstrated by the (physical) book. The author"s face directs and calls attention to his or her texts as the index, and through the media, is repeatedly identified as a particular face. Thus the author"s face requires a reading based on the specific context rather than a general discussion about faces.
The Diary of Anne Frank was translated and introduced in Korea in the 1950s, and thereafter established itself as a national bestseller. The portrait of the author, Anne Frank, made a stronger impression on Korean society than any other writer"s through the power of mass media. This study analyzes the social context of the attention her face received in Korea alongside records of Lee Byung-ju"s novel Geureul Beorin Yeoin(The Woman Who Left Him; 1988∼1990). In the 1970s, Anne Frank existed on a multidimensional level within the context of the linguistic, systematic, and ideological accumulation of historical vicissitudes in modern Korea, which included colonization, the Cold War, and dictatorship. In an era of silent reading, the face of a writer who produced texts was an important medium that could arouse public opinion as well as the crystallization of the resulting social symbolism. The author"s face came to act as a visual icon indicating the existence of the text as an index. The reader who comprehends this moves between "author-text-reality" and projects social symbolism to that author"s face. The visual icon and symbol of the author-text had the power to function as cultural signs to members of society beyond the readership. This ability to generate multiple interpretations and misinterpretations is both the capacity and fate of literature.
 
 
작가의 얼굴, 안네의 일기, 이병주, ‘그’를 버린 여인」, 레비나스, 스의 기호학, 안네 프랑크, 1970, 1970, Author\"s face, Peirce\"ssemiotics, GeureulBeorin Yeoin(The Woman Who Left Him), The Diary of Anne Frank, Anne Frank, Emmanuel Levinas, Lee Byung-ju
 
 
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