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한국 전통 사상의 주체성 탐색과 미래 전망 : 정제두 양명학의 "주왕화회(朱王和會)"적 특징
분야 인문과학 > 서양철학
저자 이상호 ( Sang Ho Lee )
발행기관 동양철학연구회
간행물정보 동양철학연구 2004년, 제40권 35~67쪽(총33쪽)
파일형식 06500595.pdf [다운로드 무료 PDF 뷰어]
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국문초록
본 논문은 정제두의 양명학적 특징을 `朱王和會`라는 새로운 용어를 사용해서 규정함으로써 `하곡학`으로 이행할 수 있는 정제두의 철학적 특징을 새롭게 조명해 보려는 것이다. 논자는 여기에서 정제두의 철학적 특징을`주자학적인 체용론틀을 바탕으로 양명학의 개념과 이론을 설명`하는 것으로 보았다. 이러한 점은 첫째,그의 心卽理說에서 잘 나타난다. 정제두는 심즉리에서의 리를 물리와 생리, 진리로 나누어 본다 이렇게 되면서 마음은 마음 속의 리인 생리와 진리로 나누어진다. 이렇게 되면서 심 역시 生理之心과 眞理之心으로 구분되며, 전자는 용으로 후자는 체로 설명되는 구조를 가진다. 이것은 주자학에서 성과 정을 체와 용의 구조로 설명하는 것과 구조적으로나 내용적으로 일치된 모습을 보여주며, 이를 통해서 정제두의 심성론은 기존 양명학의 심성론 구조와는 차별성을 띤다. 또한 良知論에 있어서도, 정제두는 양지를 체와 용의 구조로 이해한다. 즉 본체로서의 양지와 활동하는 양지를 `하나의 틀`로 설명하면서도 그것이 일치되어 있는 것은 아니라고 생각한다. 이 때문에 정제두는 양지의 체와 용이 합일되는 상황으로서의 치양지를 설정하고, 그것에 도달하는 방법으로서의 공부론을 설정한다. 이것 역시 주자학적인 체용론 구조 속에서 양지를 설명하고 있는 것으로, 이를 통해 그의 공부론과 지행합일론 등은 주자학과 내용적인 차별성을 가지게 된다. 이러한 입장들을 통해 우리는 정제두의 심성론과 공부론이 양명학의 개념을 빌려 오고 있으면서도 그것을 주자학의 체용론 구조로 설명하고있음을 알 수 있다 이러한 의미에서 정제두의 철학은 주자학과 양명학으로부터 영향을 받은 것은 인정할 수 있지만, 동시에 그의 학문은 주자학도 아니고 양명학도 아닌 `하곡학`으로 해석될 수 있는 가능성을 가진다고 할 수 있다.
 
 
영문초록
The present paper aims at illuminating the philosophical characteristics of Jeong Je-Du(pen name : Hagok, 1649 - 1736) in terms of the concept `Juwanghwahoi`. The previous research has suggested that Jeong Je-Du`s philosophy was wholly influenced by Chu-Xi Studies or that it was a compromise between Chu-Xi Studies and Yang-Ming Studies. The present study focuses on what aspects of Chu-Xi Studies can be found in Jeong Je-du`s philosophy and how the they can be explained away in it. In this paper, I take that the main philosophical characteristic of Jeong Je-Du is to ‘explain the concepts and theories in Yang-Ming Studies in terms of the theory of che-yong(體用, substance and external functioning) in Chu-Xi Studies`. This is obvious in particular in his theory of simjeukli(心卽理) that the mind is the principle. He divides li(理) into three types, mulli, saengli, and jinli. The mind is thus divided into saengli and jinli which are the lis in the mind. In this way, the mind is divided into the mind of saengli and the mind of jinli and the former has the structure of yong and the latter that of che. This is consistent to the structures and contents that explain seong(性, nature) and jeong(情, sentiment) in terms respectively of che and yang in Chu-Xi Studies. Thus, Jeong Je-Du`s theory of the human mind differs from the structure of the theory of the human mind in earlier Yang-Ming Studies. Also, his theory of the primordial knowledge is different from Yang-Ming Studies in that he understands the primordial knowledge in terms of the structure of che and yong. That is, he explains the substantive primordial knowledge and the active primordial knowledge in terms of a single frame, but thinks that they are not the same. For this reason, he defines the unity of primordial knowledge as a situation in which the yong of primordial knowledge is united with the che of primordial knowledge. And he presents the theory of self-cultivation as a method of accomplishing the unity. This is also to explain the primordial knowledge in terms of the theory of che-yong in Chu-Xi Studies. For this reason, his theory of self-cultivation and that of unity of knowledge and action differs from Chu-Xi Studies. The point is that, although Jeong Je-Du`s theory of the human mind and self-cultivation adopts the concepts from Yang-Ming studies, but explains them in terms of the theory of che-yong as developed in Chu-Xi Studies. Thus, although it is undeniable that Jeong Je-Du`s philosophy was influenced by Chu-Xi Studies and Yang-Ming Studies, it has the characteristics that can be distinguished from them and that makes it unique, which we can term as `Ha-Gok Studies`.
 
 
주왕화회, 하곡학, 정제두, 양명학, 체용론, 심즉리, 양지, Juwanghwahoi, Ha-Gok Studies, Jeong Je-Du, Yang-Ming Studies, che-yong, simjeukli, primordial knowledge
 
 
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