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한국 전통 사상의 주체성 탐색과 미래 전망 : 근대 변혁기 한국사상의 주체적 대응 양상 -한말의 도학사상을 중심으로-
분야 인문과학 > 서양철학
저자 이상호 ( Sang Ho Lee )
발행기관 동양철학연구회
간행물정보 동양철학연구 2004년, 제40권 105~140쪽(총36쪽)
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국문초록
본 글에서는 1876년 개항을 전후한 19세기 중반부터 1910년 庚戌國恥를 전후한 시기까지 道學派 사상의 자체 내적 변화 양상을 살펴보고자 하였다. 19세기의 도학파는 당시의 현실적 도전에 직면하여 도학적 세계관을 유지하고 국권을 지키기 위한 나름의 방안을 모색하였는데, 그들은 각각의 입장에 차이가 있다고 하더라도 기본적으로는 도학적 세계관에 기초한 현실인식을 공유하고 있었다. 이에 따라 그들이 내놓은 방안들은 內政과 外勢라고 하는 두 가지 측면에 초점을 맞춘 內修外攘論을 바탕으로 하고 있었으며, 그것을 일치시켜 보고자 하는 공통된 인식을 보여주고 있었다. 內修論의 핵심은 전통적인 民本主義的 관점에 기초한 개혁과 갱장에 있었으며, 이를 기반으로 그들은 斥邪라고 하는 外攘論을 주창하였다. 이 척사론은 무력을 앞세운 외세에 대항하는 강한 저항의식을 지니고있다는 점을 특징으로 하는데, 다만 出處와 현실적 대응의 문제에서는 차이를 보이고 있었다. 그리고 그들의 성리설은 이러한 실천의 이론적 기초였으며, 그들이 갖고 있던 시대의식의 산물이었다. 또한 그것은 조선시대를 마감하는 시기였다는 점에서 뿐만 아니라 朱子學的 세계관의 구조적 측면에서도 조선시대 道學思想의 귀결점으로 자리한다. 조선시대 도학사상의 전개는 주자학의 이중적 구조에 대한 재해석과 가치론적 측면의 중시에 따른 윤리 실천의 주체 확립이라고 하는 일정한 지향성을 가지고 있었으며, 19세기 도학파의 도학사상은 이러한 지향의 귀결점으로 자리하고 있었던 것이다. 즉 그들은 민족사적 위기라는 19세기의 현실적 상황에 따라 자기 이론을 변화시켜 나갔으며, 그것은 일관된 지향을 가지면서도 조선시대 도학사상의 전통 속에서 형성된 주자학 이해를 기반으로 일정한 차이를 보이고 있었던 것이다.
 
 
영문초록
This research is focusing on changing inner self aspect of the Dao-Xue school from the middle of 19c to the beginning of 20c. During the period, Korea open itself to foreign countries and Japan began to dominate Korea. Changing inner self aspect means changing own theory according to the changing times without breaking the frame of Dao-Xue school`s world view. It could be viewed by two perspectives, Justice Thoughts and Xing-Li theory. In 19c, Dao-Xue school was exploring to preserving its world view and depending national right because of facing realistic challenge. Therefore, the school proposed plans based on naesuoeyang(內修外攘) which is focusing on the internal affairs and the alien influence. And it showed common perception to harmonize the perspectives. The core context of naesu(內修) is based on the revolution of traditional democracy. With this perspective, the school advocated oeyang(外攘) meaning of opposing to foreign imperialism. The opposing to foreign imperialism has particularity of strong resistant consciousness to the alien influence with armed forces. The school`s theory of human nature and natural laws provided theoretical basis for practice and was the school`s creature of the day`s consciousness. Also it is the Dao-Xue school`s consequence in terms of not only the time of the end of Chosun period but also the structural world view of Neo-Confucianism. The development of the Dao-Xue thoughts in Chosun period has the reinterpretation of Neo-Confucianism`s dual structure and constant orientation of establishing independence for realizing ethics with emphasizing values. Its recognition of reality comes from understanding Xing-Li theory with complete value consciousness. Thus, the understanding of Xing-Li theory has more important meaning. The school changed its theory according to the 19c`s real situation of Korean national crisis. But this change with constant orientation shows different perspectives of understanding Neo-Confucianism in the tradition of Dao-Xue thoughts.
 
 
도학파, 도학사상, 척사론, 이의 무위성, 심즉리, 심즉기, Dao-Xue school, Dao-Xue thoughts, opposing to foreign imperialism, Xing-Li theory
 
 
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