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중국철학 : 죽간본 『노자』에서의 무명론 -공자 정명론과의 비교를 중심으로-
분야 인문과학 > 서양철학
저자 윤무학 ( Mu Hak Yun )
발행기관 동양철학연구회
간행물정보 동양철학연구 2004년, 제40권 303~328쪽(총26쪽)
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국문초록
이 글은 죽간본에 보이는 노자의 무명론을 인식론적 측면과 가치론적 측면에서 분석한 것이다. 이러한 논의를 통해서 볼 때 죽간본의 가장 특징적인 내용은 현행본에 비해 `有`와 `無`가 상호 대립적인 범주가 아니라는 점이다. 죽간본에 보이는 "天下之物生於有, 生於亡"라는 구절의 교감이 정확하다면, 이것은 현행본 및 백서본에서의 `有生終無`의 관점과는 근본적으로 다른 인식론이며, 따라서 가치론적으로도 필연적인 차이가 날 것이다. 노자서의 표현대로 `有無相生`이다. 이 점이 죽간본 노자서의 가장 대표적인 특성이라고 필자는 생각한다. 이것은 무명론의 전개과정에서도 그대로 적용되었다고 본다. 우리의 삶은 실상 자체만으로 틀 지워진 자연의 삶이 아니기에 명에 의해 실상을 표현하고 추구하려는 오류를 범하기 쉽다. 이 점에서 보면 무명론은 명실일치가 목적이 아니라 인위적인 틀에 대한 반박이며 그것의 구체적인 적용으로서 현실의 부조리를 타파하려는 노력이라고 할 수 있겠다. 명실론의 측면에서 이러한 논의는 정명론과 상호 모순되는 것이 아니다. 따라서 죽간본에서의 무명론은 `有名`과 관련된 논의에 있어서 현행본에 비해 상호 대립적인 논의가 적으며, 유가의 도덕관념에 대한 철저한 부정이 보이지 않는다고 생각된다. 이 점에서 죽간본에서는 `無名`과 `有名`, `無名`과 `正名`이 대립을 넘어 통일된다고 볼 수 있다.
 
 
영문초록
In this thesis, I analyzed Laozi`s theory of Wuming found in the Bamboo Laozi from standpoints of epistemology and axiology. While Confucianism blames the confusion of just causes for social disorder, the Bamboo Laozi attributes various irregularities to sticking to just causes and fixation of them. The concept of `noun` in Wuming is not limited to just causes, but includes language, further, even every phenomenon of consciousness coordinate with realities. Though it acknowledges the realistic usefulness of `noun` to a certain extent, on the contrary, it warns the danger of being disengaged from realities by the fixation of `noun`. So to speak, it considers that because realities are incessantly in the process of formation and change, trying to reconcile `noun` with realities is absurd. In this point, it agrees with the contents of the current book and the Silk Laozi. Regardless of whether Bamboo Laozi is the Abstract or the original copy of the current book or the Silk Laozi not, from Laozi`s standpoint, there comes no need to totally deny the moral concept of Confucianism. At least, it is difficult to suppose that the antagonism between Kongzi and Laozi was conspicuous in those days when the Bamboo Laozi was popular. It might be reasonable to presume that the contents of criticism against Confucianism reflected in the Silk Laozi or the current book came at least after Mengzi`s activities.
 
 
노자, 무명, 유명, 정명, 죽간, 백서, 老子(Laozi), 無名(Wuming), 正名(Zhengming), 竹簡(Bamboo), 帛書(Silk)
 
 
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