HOME > 예체능 > 연극영화 > 한국연극학회 > 한국연극학
미하일 체홉 연기론의 형성 과정 연구 -《햄릿》(1924)을 중심으로-
분야 예체능 > 연극영화
저자 이진아 ( Chin A Lee )
발행기관 한국연극학회
간행물정보 한국연극학 2005년, 제25권 151~186쪽(총36쪽)
파일형식 0B200384.pdf [다운로드 무료 PDF 뷰어]
판매가격 6,600원
적립금 198원 (구매자료 3% 적립)
이 자료를
논문의 미리보기 2페이지를 PDF파일로 제공합니다.
 
연관 논문
체홉의 <<벚꽃동산>>에서 주인공의 성격연구 - 햄릿의 그림자로서 로파힌
한국 글로컬 공연예술 콘텐츠 사례 연구 - 연극 「햄릿-디 액터」(Hamlet-The Actor)를 중심으로
한국장로교 장례예식의 변천과정에 대한 연구 - 장로교 통합 예식서를 중심으로
안톤 체홉의 「갈매기」에서의 예술테마
독일 국립문서보관소 소장 자료를 통해서 본 북한과 구동독간의 경제협력 -구동독의 함흥시 경제지원을 중심으로-
 
 
영문초록
The figure, Michael Chekhov, is indispensable in understanding the development of technique of acting in the 20th century. Research on the period when he was engaged in his work at `The First Studio of MAT` and `The Second MAT` is not surprisingly limited. It might be because the research on M. Chekhov who is often criticized as being a `formalist` and `mystic` by the Soviet Russia was simply not allowed, and as another reason is owing to limited interest of his work which is concentrated around actor`s training from his exile in 1928 until death of 1955. M. Chekhov`s contribution was made possible from his learning from his mentor K. Stanislavsky who established the psychological theatre based on actor`s personal life experience itself. He then expanded his contribution beyond unconscious and spiritual dimension in the process of creating a role. A person who regards his technique of acting as `inspired acting` treated imagination as an important source of creation, which was a quite a clear departure from Stanialsvsky`s emphasis on life experience and emotion memory. `Imagination`, `image`, `psychological gesture`, `imaginary body and center` comprised as a key concept a new world of supra-sensual dimension accessible with scientific and objective approach in the contemporary play and acting art. Those who influenced the formation of his method include K. Stanislavsky, L. Sulerzhitsky, E. Bakhtangov and a German philosopher R. Steiner. Especially, Chekhov was heavily influenced by Steiner who as a pioneer of Anthroposophy propagated dichotomic distinction between idea and sensual experience, and between the spiritual and matter. The purpose of art to Chekhov is in the materialization of man`s spiritual world. As Anthroposophy divides man into body, soul, and spirit, Chekhov holds that "the idea of a play produced on the stage is its spirit, its atmosphere is its soul, and all that is visible and audible is its body." He emphasized imagination and intuition rather than analysis and logic in creation of actors` roles. He believed that through psychological gesture and related training character and secret of the person would be revealed. In other words, mind of role and body of actor are merged in psychological gesture. The most productive period for him was from the time he became leader of `First Studio` after the death of Bakhtangov in 1922 until he left Russia for good in 1928 including the transitory time when `Studio` was turned into `The Second MAT` and he became an art director in 1924. Hamlet, the first work of his at `The Second MAT` as an art director in 1924 merits special attention for its contribution to formation of actor`s technique. A ball was one of exercise tools he used at this time. Actors were told to express their emotion, will, and intention by throwing and receiving balls with each other in place of Shakespeare`s words. In performing this, they could explore and experiment the emotion, rhythm, energy and relationship between figures at each scene. Chekhov deserves appraisal for his introduction in creation of roles of trained intuition and inspired spirituality to actor`s technique by overcoming a black and white distinction between mind and matter, and between spiritual world and physical world.
 
 
미하일 체홉, Michael Chekhov, 연기 테크닉, technique of acting, 모스크바 예술극장 제1스튜디오, The First Studio of MAT, 제2모스크바 예술극장, The Second MAT, 햄릿, Hamlet
 
 
도움말
본 논문은 참고용 논문으로 수정 및 텍스트 복사가 되지 않습니다.
 
 
추천자료
[사회복지정책론] 장애인고용촉진에 관한 법률의 정책 연구 -형성과정을 중심으로
[북한정치론] 김정일의 정치적 리더십에관한 연구(김정일의 정치적 리더십 형성과정과 특징을 중심으로)
비교광고 맥락에서 소비자태도형성 과정에 대한 연구 -수면효과(sleeper effect)를 중심으로
[북한이탈주민연구] 북한이탈주민과 에스닉 타운(Ethnic Town) - 미국 내 쿠바 난민의 에스닉 타운 형성 과정 검토를 중심으로
[일반상식]면접대비 일반상식 231
■ 대표적 세계영화 100편에 대한 평가와 줄거리. ■
[현대연극] 서사극 - 브레히트의 서사극 연기를 중심으로
경상대 세계영화기행족보
[연극사] 연극사 A+ 완벽정리
[공사] [공사] 한국수력공사 기출문제 수정본
오늘 본 자료
오늘 본 자료가 없습니다.
장바구니 담은 자료
장바구니가 비어 있습니다.
이 간행물 인기자료
외국 연극 및 공연 이론 : 이상적 연...
폭식증 환자의 연극치료 사례
연극 안의 배우, 배우의 몸 - 이경성...
논문 : 샌포드 마이즈너(Sanford Meis...
여섯조각이야기의 양적 분석을 위한 ...
이 간행물 신규자료
송영과 동양극장 연극
계몽기획으로서의 현대극
좌표이탈의 (불)가능성에 대한 우화 -...
1910년대 경성 북촌 조선인 극장가의 ...
징가로 극단의 기마극에서 나타나는 ...
저작권 정보
본 학술논문은 한국학술정보㈜ 각 학회간에 저작권 계약이 체결된 것으로 HAPPY학술이 제공하고 있습니다. 본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
 
서비스이용약관 | 개인정보취급방침 | E-mail 수집 거부 | 제휴 및 광고문의 | FAQ
이메일 무단 수집 거부
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망법에 의해 형사처벌됨을 유념하시기 바랍니다. [게시일 2003년 4월 2일]