HOME > 예체능 > 연극영화 > 한국연극학회 > 한국연극학
신파극 혹은 멜로드라마의 지속성 연구 -관객의 입장에서 본 ≪장한몽≫과 ≪사랑에 속고 돈에 울고≫-
분야 예체능 > 연극영화
저자 김유미 ( Yoo Mi Kim )
발행기관 한국연극학회
간행물정보 한국연극학 2006년, 제28권 163~191쪽(총29쪽)
파일형식 0B200411.pdf [다운로드 무료 PDF 뷰어]
판매가격 5,900원
적립금 177원 (구매자료 3% 적립)
이 자료를
논문의 미리보기 2페이지를 PDF파일로 제공합니다.
 
연관 논문
일반논문 : 신파극의 구조와 현실 인식 -<사랑에 속고 돈에 울고>와 <장한몽>을 중심으로-
기고논문 : 신파극에 나타난 죽음 연구
화류비련담과 며느리 수난담의 조합 - 〈사랑에 속고 돈에 울고〉의 서사구조
초기 가정비극 신파극의 여주인공과 센티멘털리티의 근대성 -
1930년대 가족 멜로드라마 연구 -
 
 
영문초록
This study is about the melodrama between 1910 and 1930. At that time, we didn`t call it the melodrama. Instead of it, we used "shinpadrama" meaning a new drama from Japan. It begun to come over to Korea in 1911. When we examine it, we can find similarities with the melodrama. The shinpadrama has a similar plot, character and theme with the melodrama. So the shinpadrama is important in the study of the genesis of the melodrama in Korea. Actually it had been called "melodrama" during 1930`s. Among shinpadramas, and are the most famous as it is very popular repertory. The former was made in 1910, the latter in 1930. These used to be performed again and again for a long time. These are still affecting contemporary melodramas for movie and TV drama. In the main chapter, I examined the reason why these can attract audience so powerfully, in the light of audience. First, features of audience have changed while comparing it before. Unlike before, the audience became a consumer in a space of theater. Especially, female audience has grown up so much that it can affect the choice of repertory. These shinpadramas has not got a good assessment in the history of Korean theatre, because many scholars have pointed out the weaknesses that they were only an imitation of Japanese style and there was no historical consciousness. That`s right in some point of view. But these dramas let human desires be revealed and the audience can enjoy them. Moreover, they can simulate that situation. That`s a positive point of enlightening features of shinpa or melodramas. Second, the view of audience has fixed on the moving of money. Shinpadramas have showed well the social meaning of money. Soon-ae of changed her mind of loving Su-il for money. But strictly speaking, she changed the mind of thinking for money. And this drama pointed out the problem of high rate interest at the Japanese colonial period. Third, the desires of audience have poured out through these dramas. Especially, expressed well the mechanism of pathos. This was outstanding for the technique of melodramatic playwrighting because it projected the connotative meaning of brother to many female audience. To them, brother could be approached by the meaning of lover. It can be explained in the context of 1930`s.
 
 
신파극, shinpadrama, 멜로드라마, melodrama, 장한몽, Long Grief Dream, 사랑에 속고 돈에 울고, Defeating for Love, Crying for money, 관객의 욕망, desire of audience
 
 
도움말
본 논문은 참고용 논문으로 수정 및 텍스트 복사가 되지 않습니다.
 
 
추천자료
[연극영화론] 각국의 멜로드라마에 대해서
[희곡의 이해와 감상] 임선규의 `사랑에 속고 돈에 울고`
[희곡의 이해와 감상] 사랑에 속고 돈에 울고
[한국연극사] 신파극
[한국사] 근대 극장 백화점 카페
[인문사회계열] 신파극과 임선규
[희곡분석] 함세덕의 `동승` 연구
[문학] 금색야차와 장한몽의 비교고찰
1930년대의 희곡과 문학
멜로드라마와 여성
오늘 본 자료
오늘 본 자료가 없습니다.
장바구니 담은 자료
장바구니가 비어 있습니다.
이 간행물 인기자료
외국 연극 및 공연 이론 : 이상적 연...
폭식증 환자의 연극치료 사례
연극 안의 배우, 배우의 몸 - 이경성...
논문 : 샌포드 마이즈너(Sanford Meis...
여섯조각이야기의 양적 분석을 위한 ...
이 간행물 신규자료
송영과 동양극장 연극
계몽기획으로서의 현대극
좌표이탈의 (불)가능성에 대한 우화 -...
1910년대 경성 북촌 조선인 극장가의 ...
징가로 극단의 기마극에서 나타나는 ...
저작권 정보
본 학술논문은 한국학술정보㈜ 각 학회간에 저작권 계약이 체결된 것으로 HAPPY학술이 제공하고 있습니다. 본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
 
서비스이용약관 | 개인정보취급방침 | E-mail 수집 거부 | 제휴 및 광고문의 | FAQ
이메일 무단 수집 거부
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망법에 의해 형사처벌됨을 유념하시기 바랍니다. [게시일 2003년 4월 2일]