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헬레네의 위로, 고통의 치유
분야 인문과학 > 서양철학
저자 ( Hye Kyong Kim )
발행기관 한국서양고전학회
간행물정보 서양고전학연구 2008년, 제32권 1~17쪽(총17쪽)
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국문초록
고통의 치유는 어떻게 가능한가? 오랜 학문 탐구의 역사에서 인문학자들이 일치된 자기정위의 전통을 쌓아왔던 것은 아니다. 실용의 목적을 떠나는 순간 오히려 더욱 빛을 발휘하는 순수한 지적 활동에서 철학의 본 의미를 찾는 입장이 강력한 전통을 형성하고 있다. 그러나 이에 못지않게 인간이 겪는 고통의 본령을 이해하고 그것의 경감과 치료를 모색하는 치유의 관심 또한 철학, 인문학 연구가 지향할 만한 중요한 과제이자 관심이다. 인간의 삶에 기여하는 인문학은 삶을 관통하는 당혹과 난점들, 질곡과 고통에 대한 예민한 성찰에서 출발해야 할 것이다. 『오뒷세이아』의 메넬라오스는 예상치 못한 순간에 되살아난 과거의 기억, 비탄으로 인해 당혹스러워하고 텔레마코스는 현존하는 위협들에 짓눌려 극히 무력한 존재로 등장한다. 때마침 헬레네는 신비한 약물의 힘을 빌려 비탄에 빠진 이들을 위로했다. 이들이 모두 고통으로부터 해방된 듯 보이나, 헬레네의 위로는 고통에 대한 한시적 유예일 뿐이다. 이들이 겪는 고통은 실은 다른 종류의 고통이다. 그러므로 그에 대한 처방도 달라야 했다. 텔레마코스의 고통은 나약함에 대한 자기연민, 아버지 오뒷세우스의 불안한 현재, 그리고 불확실한 자신의 미래에서 기인한다. 오뒷세우스 역시 무력하게 울고, 회의하며 『일리아드』에서의 명성이 무색할 정도이다. 지난하기만 한 귀향을 이뤄내야 할 오뒷세우스와 이타카의 정당한 상속자임을 공인 받아야 할 텔레마코스에게 필요한 것은 환각이 아니라 험한 길을 헤쳐 나갈 견고한 안내자였다. 삶의 문제를 천착했던 플라톤은 자신의 탐구 안에 인간의 고통과 삶이 초래하는 혼란을 무력화할 방법을 수립하고자 했다. 『프로타고라스』에서 플라톤은 앎, 측정의 기술을 삶의 구원책으로서 정립하였다. 그러나 『프로타고라스』에서의 플라톤의 진단과 같이 많고 적음, 크고 작음 사이에서의 방황, 부정확한 측정으로 인해 발생하는 혼란이 과연 삶이 주는 고통의 본질인지 우리는 검토해보아야 한다. 고통의 치유, 혼란의 교정이라는 로고스의 힘이 어떻게 형성되었으며 이것이 어디까지 유효한 개념인지 그리고 이 로고스의 핵심이 계산과 측정에 있는 것인지 논의해야 할 것이다.『국가』에서 보다 분명히 드러나듯, 플라톤 자신이 앎이 곧 행위의 충분한 보장이라는 논제, 지배하는 앎(계산)에 대한 초기의 입장을 수정 없이 유지했던 것은 아니다. 우리를 계산하고 측정하게 하는 이 `힘`을 어떻게 살려낼 것인가? 호메로스는 자신들을 이끌고 갈 안내를 필요로 했던 오뒷세우스와 텔레마코스에게 그 힘의 단초를 외부로부터 빌려다 준다. 아테나, 멘토르가 그렇다. 고통과 혼란으로부터 삶을 구하고자 하는 철학자의 시도, 플라톤의 논의는 그 철학 안에, 자신의 이론 안에 호메로스의 멘토르를 성공적으로 구축하고자 하는 것이다.
 
 
영문초록
How are human sufferings getting healed? In the long history of academic inquiry, the humanists don`t have accumulated the tradition of a unified selfdefinition. Many have found the important meaning of philosophy rather in the purely intellectual activities. And they have become much brighter at the very moment when they left the practicality. Nonetheless, the therapeutic point of view is also a trustworthy approach for philosophy, which tries to understand human suffering and make efforts for its lessening and healing. Humanities that contribute to human life should start from the keen reflections on our perplexities, difficulties, and pains. Menelaus was embarrassed by his past memories and grieves, revived untimely and unexpectedly. Telemachus appeared in Odysseia as an extremely powerless being who have been constantly threatened by his mother`s suitors. Helen comforts them with her mysterious medicines. They seemed to be freed from their own severe pains. But Helen`s solace could give them only a momentary cleansing of tears and an illusionary forgetfulness of pains. The pains they`re suffering are different ones. The agony of Telemachus mainly comes from self-pity of his weakness, the unknown present of his father Odysseus and his uncertain future. What they`ve needed was not a hallucination but a sturdy guide. Plato who vigorously scrutinized the problems of life tried to show the way of disabling the confusions about our lives in his doctrine. In Protagoras, Plato established the knowledge, the art of measurement as the preservation of life. We should examine his arguments whether the essence of our daily pains and confusions comes from our incorrect calculation and mismeasurement, as Plato diagnosed. We need to discuss the correction of confusions, the conception of horme of logos, and the therapy of pain. As we could see more clearly in Politeia, Plato himself doesn`t have kept his early view without major revisions, such as the knowledge-sufficiency thesis and the idea of calculation that takes a rule, throughout his whole life. How could he "save" the horme which makes us measure, in his philosophical doctrine? Homer introduced to Odysseus and to Telemachos a feature, or horme to lead them, from outside. Goddess Athena, Mentor, that is. We could evaluate the efforts of a therapeutic philosopher, the discussions of Plato in Protagoras and Politeia as trials to build a Mentor inside his theory.
 
 
고통, 치유, , 측정, , therapeutic philosophy, suffering, Logos, measurement, horme
 
 
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