누스바움은 학교 교육을 어떻게 정의하는가? -아동 빈곤과 능력 접근-
분야
사회과학 > 교육
저자
미치마가미
발행기관
한국교육철학학회(구 교육철학회)
간행물정보
교육철학연구 2011년, 제33권 제4호, 69~85페이지(총17페이지)
파일형식
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    국문초록
    이 논문은 누스바움이 학교 교육을 어떻게 정의하고 있는지 그리고 아이들 빈곤에 대한 이론의 문제와 가능성은 무엇인지를 밝히고자 한다. 센과 누스바움이 제시한 능력 접근 방식은 모든 사람이 자신이 원하는 삶을 살 수 있고, 선택할 수 있는 사회를 실현하는 것을 목적으로 한다. 센에 의하면, 능력은 그녀의 성과를 실현할 수 있는 기능들의 대안적 조합이다. 다른 한편으로 누스바움은 능력을 개인의 의지에 따라 기능을 구체화 할 수 있는 조건으로 규정한다. 누스바움은 인간에게 가장 중요한 것으로서 열 가지 "핵심인간 기능 능력들"의 목록을 제시한다. 일반적으로 사람들은 능력을 노력을 통해 발달시킬 수 있는 것으로 여겨왔다. 그러나 앞서 살펴본 것처럼, 능력 접근에서 능력은 다르게 규정된다. 능력 접근은 실제로 사람들이 할 수 있거나 될 수 있는 것을 이해하려 시도하며, 이를 통해 개인의 노력이 아무 것도 할 수 없음을 드러내고 있다. 다시 말해 능력 접근은 삶의 질을 사정하는 척도로서 그리고 경제 조건에 기반한 빈곤 평가가 파악할 수 없는 필수 지원과 개선의 방향을 분명히 하는 데 유용하다. 능력 접근은 민주주의 사회를 추구하며 누스바움의 교육 이론의 주요 주제는 민주 시민이다. 누스바움은 민주적인 사회를 사람들에 민감하며 모든 사람이 삶, 자유를 가지고 행복을 추구하는 사회로 이해한다. 누스바움에 의하면, 학교 교육은 다음의 세가지 능력을 학생들에게 형성하게 하는 데 목적이 있다. 첫째,비판적 사고 능력으로서, 이 능력은 사람들로 하여금 권위나 전통에 따르는 것 대신 스스로의 판단에 의해 행동하게 한다. 둘째, 세계의 시민으로서 스스로를 파악하는 능력이다. 이 능력을 발달시키기 위해, 우리는 차이를 이해해야 할 뿐만 아니라 인류가 공유하고 있는 필요들과 관심들을 이해해야 한다. 셋째, 나래티브 상상력으로서, 개인은 다른 사람들의 이야기에 대한 신중한 독자로서 자신과 다른 관점에 서 있는 사람들의 감정, 희망, 욕구 등을 이해할 필요가 있다. 이것은 자기 자신의 내면을 탐구하는 것을 포함한다. 누스바움은 발달을 위해 음악, 영화, 시, 그림, 춤과 같은 예술적 활동들과 역동적인 학습, 놀이를 강조한다. 이것은 아주 재미있는 사실과 문화적 전통을 위한 수동적 교육이 학생들을 하루 종일 책상에 앉혀놓고, 맹목적으로 말하는 것을 받아들이게 한다는 점에서 대조적이다. 끝으로, 나는 아이들의 빈곤과 맞서 싸우는 데 기여한 누스바움의 교육 이론의 가능성과 이론적 과제에 대해 논의하고자 한다. 그녀의 이론은 아동 빈곤에 맞서 싸우는 데 세 가지 점에서 기여할 수 있다. 첫째,그녀의 능력 접근은 빈곤의 의미를 깨닫고 문제를 이해할 수 있는 민주적인 시민을 길러낸다. 둘째, 능력접근은 학생들로 하여금 자신이 처한 상황을 객관적으로 이해할 수 있는 능력과 비판적으로 사고력, 삶의 다른 관점들을 줄 수 있는 나래티브 상상력(narrative imagination)을 발달시킨다. 셋째, 그녀는 학교 교육이 인간의 기본적인 능력 중 일부를 길러내는 데 책임을 가지고 있으며, 이 점에서 학교는 빈곤에 대한 직접적인 지원을 제공할 수 있어야 한다고 믿는다. 그러나 그녀의 이론에서 몇 가지 중요한 주제들은 보다 명료해질 필요가 있다. 누스바움은 언어 능력과 대인 관계 능력의 일부는 취학 연령 전에 가족 내에서도야 되어야 한다고 믿는다. 이 점에서 우리는 가족 내에서 이런 능력을 발달시킬 기회가 없는 아이에 대한 책임은 누가 지어야 하는지 그리고 왜 그래야 하는지를 분명하게 할 필요가 있다.
    영문초록
    This paper reveals how Martha Nussbaum defines the school education and what are the problems and potentials of Nussbaum``s theory in child poverty. Capability approach, proposed by Amartya Sen and Martha Nussbaum, aims to realize a society in which everyone can chose and live a life that they want to live. Sen defines "capability" as alternative combinations of functionings that are feasible for her achieve. On the other hands, Nussbaum defines "capability" as the condition one can embody the function depending on ones will. Nussbaum proposes a list of ten "central human functional capabilities", which is most important for human beings. In general, people may perceive capability as an ability that one can develop by his effort. However, as shown above, "capability" is defined differently in a capability approach. Capability approach tries to understand what people are actually able to do and to be, and therefore it reveals things that individual effort cannot do anything. In another word, capability approach uses capability as a measure of assessing the quality of life and clarifies the direction of improvement and required support, which poverty assessment based on financial condition is not able to grasp.  Capability approach pursues democratic society and main theme of Nusbaum``s theory of education is democratic citizenship. Nussbaum perceives "democratic" society as a society that is people-sensitive and that everyone has the life, liberty and the pursuit of happiness. According to Nussbaum, school education aims to build following three abilities of the students. Firstly, Critical thinking which is an ability that enables people to act based on their own judgment, instead of following authorities and tradition. Secondly, seeing themselves as citizens of the world. To develop this ability, we should understand the difference, as well as needs and interests that are commonly shred by human beings. Thirdly, Narrative imagination. One needs to understand the emotion, hope and desire of other people who are in a different stand point from him/her, as a careful reader of the story of those other people. This also involves exploring his/her inside. Nussbaum places great value on active leaning, play, and artistic activities such as music, movie, poetry, drawing, and dancing for the development. This is in contrast with passive education for absorbing fact and cultural tradition, in which students sit at their desk entire day and accept what has told blindly. Finally, I would like to discuss the potential of the education theory of Nussbaum to contribute to the fight against the child poverty and its theoretical assignment. Her theory could contribute to fight against the child poverty in three ways. Firstly, her capability approach cultivate democratic citizens who are aware of the meaning of poverty and address the problem. Secondly, the capability approach will also develop student``s ability to understand their situation objectively, the ability of critical thinking and narrative imagination, which will give them different perspective of lives. Thirdly, she believes that the schooling is responsible for the cultivating some fundamental human functions, therefore the school could provide support for the poverty directly. However some important issues need to be clarify in her theory. Nussbaum believes that some abilities of language and interpersonal relationship must be cultivated before school age in family. Therefore, we need to clarify who should be responsible for cultivating these abilities when a child does not have a chance to develop such abilities in her family, and why.
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