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上古文獻引詩方式簡論
분야 인문과학 > 기타(인문과학)
저자 주수옥 ( Yu Xiu Zhou )
발행기관 영남대학교 인문과학연구소
간행물정보 인문연구 2012년, 제65권 205~236쪽(총32쪽)
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국문초록
上古시기 문헌에 보이는 引詩방식은 顯性標志, 隱性標志, 無標志의 세 유형으로 나누어 볼 수 있다. 顯性標志에는 주로 詩曰, 詩云, 賦, 歌, 謠, 謳, 吟, 誦, 頌, 祝등의 방식이 있으며, 인용된 시가는 주로 吟唱과 誦讀방식에 있어 차이를 보인다. 隱性標志에는 주로 占之曰、卜之曰、聞之등의 방식이 보이며, 인용된 것이 시가인지를 확인하기 위해서는 語境과 語法形式에 대한 분석이 필요하다. 그 방법에는 두 가지가 있는데, 첫째 언어특징 분석―시가언어의 리듬감과 압운, 둘째 동시대 다른 문헌에의 출현 여부이다. 引詩의 隱性標志와 無標志에 대한 연구는 현재 거의 이루어지지않고 있다고 할 수 있다. 그런데 이것은 고대 문헌의 창작과 전승및 流變의 상황을 심도 있게 이해하고 고대 禮儀文化를 여러 각도에서 인식하고 발굴할 수 있다는 점에서 아주 가치가 있는 연구로 중시되어야할 것이다.
 
 
영문초록
The way of citing poetry in Ancient literature can be summed up as explicit signs, the implicit signs and unmarked signs. Explicit signs are mainly said, poem, ode, songs, ballads, folk songs, singing, chanting, song, wish and so on. The differences are mainly in the modes of singing and chant. Explicit signs are zhanzhiyue(itdivinesthat), buzhiyue(itpredictsthat), wenzhiyue(itissaidthat). Whether the cited contents are poems or not depends on the specific context and grammatical forms. There are two main confirmation methods of the unmarked poems. One is to analyze language features--and sense of rhythm in poetic language and rhyming; The second one is reappear in other contemporary literature. The research of implicit signs and unmarked cited poems are almost blank, however, it not only relates with the deep understanding of the production, spread and evolution of ancient literature, but also helps to excavate the ancient etiquette culture from different perspectives. It is of great significance and ought to be paid more attention.
 
 
上古文獻, 引詩方式, 標志, Ancient Literature, The cited poem sign
 
 
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