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기획논문 : 문학과 일상, 혹은 비일상 ; 유만주의 일상과 玩月
분야 어문학 > 국문학
저자 윤세순 ( Se Soon Yun )
발행기관 근역한문학회
간행물정보 한문학논집 2012년, 제35권 59~93쪽(총35쪽)
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조선시대 사족층의 시조와 일상성 담론
 
 
국문초록
유만주는 자연물 중에서도 특히 달에 무한한 애정을 갖고 있었다. 玩月은 유만주의 취미생활 중 하나였다. 유만주는 노력하지 않고도 가질 수 있는 것이 하늘의 자연물인 달이고, 달을 마음에 두고 있으면 사계절 내내 선물을 받는 것이라 생각했다. 또 달은 별스러운 것이 아니지만 품격이 있고, 달을 마주하고 있으면 오래 된 벗을 만난듯하다고 했다. 이렇게 달을 좋아하였기에 다양하게 변하는 달빛과 계절마다 달라지는 달빛을 섬세하게 관찰해낼 수 있었다. 유만주의 완월 취미는 그의 일상생활 속에서도 여지없이 드러나는데, 언제 어디서나 달이 떠있으면 완월하려 하였다. 심지어 달에 관한 책을 편찬하려는 시도도 하고, 먹에도 ``月``자가 들어간 이름을 붙이고, 달 모양이 새겨진 먹에 관심을 보이기도 했다. 또한 『패문운부』를 구입하여 제일 먼저 ``月``자가 들어간 詩句를 조사해 보기도 했다. 한편 완월을 하면서 꿈속에서처럼 자신만의 황홀한 세계로 빠져들어 일상의 근심을 잠시 내려놓기도 하였다. 이렇듯이 유만주 의식의 한 켠에는 늘상 달이 자리잡고 있었는데, 특히 부친의 부임지인 군위현과 해주, 그리고 명동집에서 집중적으로 완월하였다. 유만주는 완월하면서 전혀 ``玩物喪志``에 구애되지 않았고, 오히려 완월할 수 있는 여건이 되는 자신을 행복한 사람으로 여겼다. 유만주에게 있어서 완월은 단순한 달구경이 아니라 그의 예술적 감식안의 발로라고 할 수 있다. 18세기 이후 경화사족을 중심으로 한 서울 사대부 지식인들의 고동서화 취미와 예술적 감식안은 어느 한 시기에 갑자기 생성된 것이 아니다. 유만주의 일상 속 완월 행위처럼 완물을 통해 그들 나름의 문화예술적 관습을 만들어 나갔기 때문에 가능했던 것이다.
 
 
영문초록
Yu Man-ju especially had infinite affection for the moon of all the natural objects. Moon watching was one of his hobbies. He thought that one could enjoy the moon, a natural object in the sky, without making particular efforts and that holding the moon on the mind was like getting a present throughout the year. He also said that the moon had its grace even though it was not peculiar and that facing the moon was like meeting an old friend. With such affection for the moon, he was able to observe the colorful and seasonal changes of moonlight in details. His hobby of moon watching was reflected in his daily life. He would try to watch the moon any time and any place as long as there was the moon in the sky. He even tried to publish a book on the moon, named his ink stick by using the Chinese character meaning "the moon", and showed interest in an ink stick with a moon shape engraved. When purchasing Paemunwoonbu (佩文韻府), he first looked for the poetic phrases containing the Chinese character meaning "the moon." During moon watching, he would immerse himself in a fascinating world of his own like in dreams and put aside his worries for a while. The moon always held a space in his consciousness. His intensive moon watching happened in Gunwi-hyeon and Haeju where his father was dispatched, and his Myeongdong home. Engaging in moon watching, he was never tied to "Wonmulsangji(玩物喪志)" and rather regarded himself as a happy person because he was in conditions to watch the moon. To him, moon watching was not a simple act of watching the moon but manifestation of his artistic discernment. The intellectuals of the noble families around Gyeonghwasajok(京華士族) in Seoul did not suddenly develop a hobby of Godongsohwa and artistic discernment in the 18th century. It was possible because they created their own cultural and artistic ethos through object watching like his moon watching in daily life.
 
 
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