개혁신학적 입장에서 바라본 관상기도
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국문초록
본 논문의 목적은 한국교회 내에서 목회자를 중심으로 일고 있는 관상기도에 대해서 개혁신학적인 입장에서 검토해 보는데 있다. 1970년대에 미국에서 시작된 관상기도는 한국 가톨릭뿐만 아니라 개신교 안에서도 상당한 호응을 받고 있다. 목회자들 가운데 일부는 관상기도를 통한 내적인 변화가 물량주의나 성장주의 혹은개교회주의 등 한국교회의 고질적 문제들을 치유하는 데 도움을 줄 수 있을 것으로 보고 관상기도를 적극적으로 수용해야 한다고 하는 반면, 다른 한편에서는 관상기도가 성경에 기초하지 않고 플라톤 철학과 동양의 신비사상에 기초한 것이기에 이를 배척해야 한다고 본다. 관상기도를 둘러싼 이러한 상반된 견해들은 관상기도에 대한 신학적인 점검이 시급함을 보여준다. 관상기도에 대한 개혁신학적 고찰을 위하여 본 고는 먼저 관상이라는 그리스용어가 기독교로 수용하고 발전되는 과정을 검토해 보려고 한다. 그리고 현대 관상기도운동의 창시자인 토마스 머튼과 토마스 키팅의 관상에 대한 이해를 살펴보면서 관상기도의 뿌리가 플라톤과 플로티누스의 사상에 있음을 밝힐 것이다. 그리고 현대 관상운동의 실천이 상당부분동양의 명상법을 차용하였다는 것을 보여줄 것이다. 다음 장에서는 관상기도의 문제점을 제시할 것이다. 신론과 기독론 그리고 구원론에 있어서 정통 기독교 교리와 다르며, 예수 그리스도의 유일성과 특별 계시를 부인할 뿐만 아니라 종교다원주의에 빠질 우려가 있다는 점이 부각될 것이다. ``그리고 결론에서 관상기도의 복음적 적용은 불가능하며 신학적으로 문제가 많은 관상이라는 용어 대신에 개혁교회 전통 안에 있는 기도를 재 조명하고 확산 시킬 것을 강조할 것이다.
영문초록
The purpose of this paper is to examine Contemplative Prayer in light of the Reformed theology. The modern practice of contemplative prayer also known as Centering Prayer, first started being practiced during the 1970s in the United States, is currently receiving a lot of favor not only in the Catholic community, but also in the Protestant community. On one hand, some church leaders view contemplative prayer as a cure for many chronic problems of the Korean church. Others view contemplative prayer as being unbiblical, being founded in Platonism and Eastern mysticism and thus as something to be rejected. Such conflicting views surrounding this topic highlight the urgent need for a thorough theological examination of contemplative prayer. In order to examine contemplative prayer in the light of Reformed theology, this paper first reviews the process through which the Greek terminology ``contemplate`` was adopted by and established into Christianity. Thomas Merton and Thomas Keating`s (the founders of modern contemplative prayer) understanding of contemplative prayer is examined and contemplative player`s roots in the ideas of Plato and Plotinus will be revealed. It is also shown that a significant portion of the modern practice of contemplative prayer was borrowed from the Eastern practice of meditation. The subsequent chapter proposes the problems of contemplative prayer. It demonstrates that contemplative prayer is not in line with orthodox Christian doctrine. It shows that not only does contemplative prayer deny the uniqueness of Jesus Christ and special revelation of Jesus, but brings with it a risk of falling into religious pluralism. The concluding chapter establishes that the evangelical application of contemplative prayer is impossible and stresses the need to refocus on prayers of Reformed theology.
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