불교의식무용 챰의 제의적 연행 관념과 구조 -헤미스 쩨츄 챰을 중심으로-
  • 분야
  • 저자
  • 발행기관
  • 간행물정보
  • 파일형식
  •  
  • 구매가격
  • 적립금
이메일 발송  스크랩 하기
자료 다운로드  네이버 로그인
국문초록
라마교 사원축제 시에 연행되는 챰(cham)은 티벳은 물론 인도, 네팔, 부탄, 몽골에 전승되어 온 불교 의식무용이다. 챰의 유형과 양식, 제차는 지역과 종파에 따라 변별되나 공통적으로 불법(佛法)에 거스르는 악을 응징함으로써 불법의 승리와 세상의 안과태평을 경축하기 위해 연행된다. 본고는 인도 북단의 라닥(Ladakh)의 헤미스(Hemis)사원에서 라 마교의 개조 빠드마삼바바(Padmasambhava; 蓮華生)의 탄신을 경축하기 위해 행해지는 쩨츄 챰을 대상으로 그 제의적 연행 관념과 구조를 고찰하였다. 그를 통해 신성현현과 제의적 공양, 시각화 명상, 만달라로서의 제의적 공간, 양식화된 연행의 제의적 함의, 점 강적 공연 구조, 공연 동기의 대승성 등의 특성을 확인하였다.
영문초록
Cham is the Buddhist ritual dance performed at the religious festival of Lamaism. It has been spread and performed at the Lamaist monastery of Tibet, India, Nepal, Bhutan and Monglia. The type and style of Cham are differntiated by the region and sect. However, they share the common aim of exorcising all evils symbolized by linga who resists the Buddhist dharma, and thereby celebrating the victory of Buddhism. This paper deals with the ritualistic concept and structure of Cham with a focus on Hemis Chetsu of Ladakh located at the extreme north of India. The festival is held to honor the birthday of Padmasambhava who is the founder of Tibetan Buddhism in the 8th century. As a result, this paper drew the characteristics of Cham performance such as dance as the incarnation of sacred beings, ritualistic offering, visualization meditation as well as the ritual space as a mandala, the ritualistic intent of stylized acting, accumulative performance structure, the Mahayanic motif of performance.
사업자등록번호 220-87-87785 대표.신현웅 주소.서울시 서초구 방배로10길 18, 402호 대표전화.070-8809-9397
개인정보책임자.박정아 통신판매업신고번호 제2017-서울서초-1765호 이메일 help@reportshop.co.kr
copyright (c) 2009 happynlife. steel All reserved.