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존 듀이의 교육에 대한 비판적 상황화
분야 인문과학 > 종교학
저자 이돈하 ( Don Ha Lee )
발행기관 개혁신학회
간행물정보 개혁논총 2012년, 제23권 163~209쪽(총47쪽)
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국문초록
듀이의 교육철학과 이론은 한국 국립학교의 커리큘럼뿐만 아니라 주일학교 커리큘럼 형성에 지대한 영향을 미쳤다. 그러나 보수주의 신학과 자유주의 신학 진영 사이에는 어떻게 듀이의 이론을 커리큘럼 제작과 발전에 사용할 것인가에 대한 뚜렷한 입장 차이가 나타난다. 하지만 듀이의 이론에는 성경적인 관점으로 볼 때 장점과 단점이 상존한다. 따라서 한국의 기독교 교육자들은 듀이의 사상을 그들의 목회에 비판적으로 수용할 필요가 있다. 즉 그들은 성경의 진리에 맞는 것은 적용하고 반하는 것은 거절할 수 있어야 한다. 구체적으로 기독교 교육가들은 듀이의 그룹 역동성의 원리, 경험 중심적 교육, 대화식 교육, 창의적 교수 방법, 문제해결 기술을 커리큘럼 제작에 응용할 수 있어야 한다. 특별히 한국의 주일학교 커리큘럼은 학생의 관심, 호기심과 참여를 격려할수 있어야 한다. 이를 위해 커리큘럼의 각 주제는 학생들의 실제 경험을 다룰 수 있어야 한다. 더 나아가 커리큘럼은 학생의 구체적인 관심을 만족시킬 수 있어야 한다. 또한 한국의 교과과정은 단순암기를 지양하고 보다 다양하고 창의적인 학습활동을 포함해야 한다. 무엇보다 체험학습을 통해 학생들의 학습동기와 학습자의 관심과 참여가 증진될 수 있다. 반대로 한국 커리큘럼 제작자나 교사들은 듀이가 성경의 절대진리, 죄와 영적 측면에 대한 배타적인 관점을 받아들여서는 안 된다. 무엇보다 그들은 듀이의 이론이 성경을 배격하는 실용주의, 도덕적 상대주의, 인본주의적 자연주의 사상에 깊은 영향을 받은 것을 명심해야 한다. 따라서 한국의 교육학자들은 듀이의 유용한 이론은 수용하되 성경적 기초에 위배되는 요소들은 배격하는 분별력을 길러 가야 한다.
 
 
영문초록
John Dewey`s educational philosophy and theory have had a strong influence on South Korean Sunday School curricula, as well as on public school curricula. Yet, evangelical and liberal circles have been in conflict regarding how to interpret and apply Dewey`s theory to curriculum design and development. Dewey`s progressive educational approach includes both strengths and weaknesses. Hence, South Korean Sunday School curriculum designers and teachers should be trained to critically apply Dewey`s ideas to their ministry. They should recognize that such critical application can be achieved by accepting some aspects while rejecting others that are inconsistent with Christian faith. More concretely, Christian educators can effectively implement Dewey`s group dynamics, activity-based learning, dialogical approach, creative teaching methods, and problem-solving skills in their curriculum design and development. Particularly, Korean Sunday School curricula should encourage the learner`s intrinsic interests, curiosity, and class participation. In order for this to be achieved, a deep connection between each topic of the curriculum with the real life of each learner must be forged. In addition, the curriculum should meet the learner`s concrete needs. Also, South Korean Sunday School curricula must include various learning activities that are more creative than mere listening, memorization, and recitation. Learning as the result of firsthand experience will likely increase the learner`s interests, motivation to learn, and classroom participation. On the other hand, Korean Christian curriculum designers and teachers must not embrace Dewey`s rejection of absolute truth, the spiritual dimensions of learning, and the severity of sin. Most of all, they need to bear in mind that Dewey`s theory was very much influenced by pragmatism, moral relativism, and humanistic naturalism, which are inconsistent with the Christian faith, Therefore, it is crucial that South Korean educators who develop or use Sunday School curricula possess the discernment to select and apply valuable insights from Dewey`s theory while rejecting elements that are not Biblically sound.
 
 
죤듀이, 교육이론, 진보주의교육, 학습자중심교육, 주일학교 커리큘럼 John Dewey, Educational Theory, Progressive Education, Learner-centered Approach, Sunday School Curriculum
 
 
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