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조경(趙絅)의 한시에 나타난 대청인식과 북벌의지
분야 어문학 > 국어학
저자 정해출 ( Hae Chul Jeong )
발행기관 민족어문학회
간행물정보 어문논집 2012년, 제66권 295~333쪽(총39쪽)
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국문초록
본고는 龍洲 趙絅(1586-1669)의 대청인식과 북벌의지가 그의 한시에 어떻게 투영되어 나타나고 있는지에 초점을 두고 연구된 논문이다. 주지하듯 조경은 병자호란을 맞아 청과의 화친을 강고하게 거부했던 대표적인 척화파의 한 사람이다. 중원에서는 明과 淸이 교체되는 변화가 일어났는데 이즈음에 조선은 청의 침입을 두 차례나 받고 치욕적인 굴복을 하게 되었다. 그 동안 조선이 야만시한 오랑캐에게 굴복하게 됨으로써 엄청난 문화적, 민족적 자존심의 파괴와 굴욕감을 가질 수밖에 없었는데 이것은 그 어떤 것으로도 보상할 수 없는 치욕으로 간주되었다. 조경은 자신의 세계관과 大義에 어긋난다고 판단되면 과감하게 자리를 던져버리고 떠나곤 했다. 利보다는 義를 선택했던 시대가 필요로 하는 진정한 선비였던 것이다. 조경의 시는 자연에 머무르면서 감회를 읊은 시와 역사적 인물에 대한 회고시, 청나라의 무도함과 雪恥에 대한 대청의식을 읊은 시가 주종을 이룬다. 조경에 대해서 제대로 알기 위해서는 정묘호란과 병자호란의 시대적 배경을 精緻하게 파악하는 것이 중요하다. 역으로 호란기의 시대 상황을 면밀히 살펴보기 위해선 조경의 생애와 교유, 그리고 문학에 대한 고찰이 필요할 것이다. 그의 생애에서 양대 호란은 매우 중요한 지점이 된다. 척화 10신으로 지목되기도 했고 병자호란이 종결되고 청나라에 올린 表文이 빌미가 되어 그 책임을 독담하여 白軒 李景奭(1595-1671)과 함께 義州 白馬山城에 위리안치되기도 하였다. 미개국으로 인식되었던 청에 대한 굴욕을 몹시 상심해하기도 했던 것이다. 그는 누구보다도 당시의 정세를 비교적 정확하게 진단하고 올바르게 인식하고 있었던 인물 중의 한 사람이라고 할 수 있다. 이는 임금에게 올렸던 상소를 통해 여실히 확인하게 된다. 그가 제시하는 대안은 매우 구체적이고 실현 가능한 것이었기에 이 시기의 정세를 파악하고 살피는데 있어 긴요하다고 하겠다. 본고에서는 당시에 창작된 그의 시를 통해 양대 호란기의 시대적 배경과 작자의 내면의식에 대해서 고찰하는데 목적을 둔다. 그의 시세계를 세 범주로 나누어 검토하였다. 대명의리와 우국충절을 주제로 한 시, 대청인식과 북벌의지에 대한 시, 그리고 인조조의 정국과 비판을 읊은 시 등으로 나누어 각 시세계의 특징을 보기로 하겠다. 이러한 작업이 앞으로 진행될 조경의 삶과 문학에 대한 심도 있는 연구의 단초가 되었으면 하는 바람이다. 나아가 17세기 초·중반 동아시아의 정세를 파악하는데 있어서도 일정 부분 기여할 수 있으리라고 본다.
 
 
영문초록
Yong-Ju(龍洲) Jo Kyung (1586-1669), the first son of Jo Ik-Nam, was born in the administrative area of Heungdukdong, Sungkyobang in Hanyang. By the time Yong-Ju had reached the tender age of twenty, he had already gained recognition as a talented writer, winning praise from renowned figures such as Baek-Sa(白沙) Lee Hang-Bok and Oh-San(五山) Cha Cheon-Ro. In 1609 (the first year of Kwanghaekun`s regime), Yong-Ju received tutelage under Weol-Jeong (月汀) Yoon Keun-Soo. In 1613 he passed the Samasi, the state exam for recruiting government officials, and entered Sungkyunkwan, the foremost educational institution of the Joseon Dynasty. However, he decided to forgo the chance to work in the government after witnessing the corruption of Kwanghaekun and the tyranny of Lee Ih-Cheom. In 1623 (the first year of King Injo`s rule), he ranked first in the Jeung kwang state examination, assuming government posts such as Jungun, Kyolee, and Jungrang. Moreover, in 1629 (the seventh year of King Injo), Yong-Ju entered a sabbatical period at Hodang, an educational facility for young government officials. Fourteen years later, he was dispatched to Japan as an envoy. From that point on, however, he declined the higher government posts suggested by the King such as Daesaheon, Daesaseong, and Daejehak, as well as that of Minister of Justice, Minister of Culture and Education, and Minister of the Interior. Furthermore, he rejected a post offered by the Bukin faction in the regime of Kwanghaekun, retiring instead to a hermitage in Geochang for nearly ten years until returning to the government as a new royal counselor after King Injo`s restoration to the throne. At the time, he garnered a reputation for his fierce criticism against the greed, tyranny, and power monopoly of vassals who had gained power through a coup. The range of Yong-Ju`s social exchange not only encompassed the pro-Namin scholars but also the pro-Seoin scholars. This extensive exchange can be attributed to the fact that he had been a pupil of Han-Gang(寒岡) Ku Jung, Mo-Gye(茅溪) Moon Wui, and Yoon Kun-Soo, who studied under Sa-Seo(沙西) Kim Sik. As can be seen from such relationships, it is apparent that Yong-Ju established himself as a distinguished political leader who led the Namin faction with Heo Mok. Judging by the above-mentioned chronological list, Yong-Ju could also be described as representative of the Sarim, a powerful literati faction, and as a civil servant who served in a wide range of crucial government posts in the middle Joseon Dynasty. Moreover, he was among the ranks of the leaders of the Namin faction, along with Go-San(孤山) Yoon Sun-Do, Mi-Soo(眉?) Heo Mok, and Baek-Ho(白湖) Yoon Hyu. Given the extent of Yong-Ju`s contribution to the academic world, it is regrettable that a study of his life has yet to be conducted in earnest. Even research on his Chinese poetry has made very little progress. Yong-Ju would boldly leave government posts if they did not come in line with his view of the world and greater cause. Such decisions show that he was a truescholar of the era who chose justice over personal gain. Taking into account the fact that his poems were his first contribution to academia, this study briefly examines Yong-Ju`s life and reflects on his poetic world through domains divided by his consciousness as a writer. The study approaches Yong-Ju`s poetic world through the constructs of pure and noble principles, integrity, the enjoyment of nature, paradoxes in real life and Taoistic transcendentalism. Research of this kind is integral to an overall depiction of Chinese literature in the late Joseon Dynasty. This study also aims to become the starting point of future in-depth research on Yong-Ju`s life and literature.
 
 
용주 조경, 충절, 대명의리, 대청인식, 북벌의지, 인조정권, Yong-Ju Jo Kyung, alllegiance, Daemyeong Uiri, a great Myeong Justice, Recognition toward Qing Empire, An expedition to conquer the north volition, the reign of King Injo
 
 
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