개혁주의생명신학과 목회상담
분야
인문과학 > 종교학
저자
이관직 ( Kwan Jik Lee )
발행기관
개혁주의생명신학회
간행물정보
생명과 말씀 2012년, 제5권 179~215쪽(총37쪽)
파일형식
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    국문초록
    본 논문의 목적은 개혁주의상담신학과 목회상담의 연결 고리를 찾아보며 목회상담적 개념들을 개혁주의생명신학에 연결하는 시도를 하는데 있다. 아울러 개혁주의생명신학과 목회상담적 개념이 기독교대학의 정체성과 방향성에 적용되는 의미를 탐색하는데 있다. 먼저 개혁주의생명신학과 목회상담을 정의하였다. 장종현의 개혁주의생명신학의 핵심적인 주장과 필자가 강조한 목회상담적 주제들은 일치하는 것임을 알 수 있다. 필자는 기독교대학의 모델이 되고자 “기독교대학의 글로벌 리더”라는 기치를 내건 백석대학교를 포함한 기독교대학들과 신학대학원들이 교육적 환경을 조성함에 있어서 고려할 필요가 있는 주제를 목회상담학적 관점에서 언급하였다. 첫째, 기독교대학은 교수들과 학생들이 “좋은 대상관계”를 맺음으로써 학생들이 전인격적인 영역에서 긍정적인 변화와 치료가 일어나도록 돕는 “품어주는 환경”이 되어야 할 것이다. 둘째, 기독교대학에서 권위와 책임을 가진 자들은 스스로 자기를 돌아보며 성찰하는 작업을 게을리해서는 안된다. 셋째, 기독교대학은 세속적인 대학과 구별되는 거룩성을 회복해야 한다. 넷째, 기독교대학에서 복음전도와 아울러 학생들의 심리적인 치료를 프로그램화해서 아이들의 마음을 회복시키는 작업이 필요하다. 마지막으로, 기독교대학의 교수들은 수퍼바이저로서의 탁월한 자질을 갖추어야 할 것이다. 개혁주의생명신학을 실천적인 운동으로 이해할 때 개인의 삶에서 생명력을 회복하고 구원을 받게 하는 사역뿐 아니라 개인을 넘어서는 시스템들을 향하여 개혁주의생명신학의 원리가 적용되어야 할 것이다. 자기 인식을 돕는 상담적인 접근과 치료 과정은 개혁주의생명신학을 연구하며 실천하려는 신학자들과 교수들, 그리고 성도들의 삶에 도움을 줄 수 있다는 점에서 목회상담과 개혁주의생명신학은 밀접한 관련을 맺고 있음을 결론적으로 지적하였다.
    영문초록
    The purpose of this article is to find some links between Reformed Life Theology (RLT) and pastoral counseling and to attempt to associate some pastoral counseling concepts with main thoughts of RLT. It is also to identify some implications in which those concepts from RLT and pastoral counseling may have for identities and visions of Christian colleges. First of all, RLT and pastoral counseling are defined. Then the writer attempts to show that main statements of RLT proposed by Dr. Chong Hyun Chang are basically congruent with what this writer has emphasized in his published books and articles. This writer proposed a few ideas from a perspective of pastoral counseling that need to be considered for better educational environments by Christian colleges and seminaries, including Baekseok University that aims to become a model for Christian colleges with the vision “A Global Leader among Christian Universities.” First, Christian colleges must provide “holding environments” in which positive changes and healing can take place holistically among students through “good object relations” between faculty members and students. Second, administrative persons who have powers and responsibilities in a Christian college are not to be negligent in self-awareness and self-reflection. Third, Christian colleges need to recover their distinctive holiness differently from secular colleges. Fourth, in addition to evangelistic approaches some psychotherapeutic programs need to be utilized for students to experience some healing in their hearts and minds. Lastly, faculty members in a Christian college must equip themselves with excellent supervisory qualities. Principles of RLT, as we understand it as a practical movement, should be applied not only to redemptive ministries that may recover vitality in an individual``s life but also to other systems beyond a person. In conclusion, it is pointed out that pastoral counseling has much to do with RLT in a sense that counseling approaches and therapeutic processes that are good for selfawareness and self-knowledge may help Christians, including theologians and professors who endeavor to develop RLT and to live out RLT in practice.
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