HOME > 예체능 > 음악 > 세계음악학회 > 음악과 문화
프레스코발디의 토카타에 나타난 ``환상적 양식``의 특징 분석: <토카타 9번>을 중심으로
분야 예체능 > 음악
저자 최수황 ( Soo Hwang Choi )
발행기관 세계음악학회
간행물정보 음악과 문화 2012년, 제27권 1~25쪽(총25쪽)
파일형식 88700360.pdf [다운로드 무료 PDF 뷰어]
판매가격 5,500원
적립금 165원 (구매자료 3% 적립)
이 자료를
논문의 미리보기 2페이지를 PDF파일로 제공합니다.
 
연관 논문
근대 가구 디자인의 유형 분류와 양식적 특징
2013년 개정 북한 국어 교과서 분석
2000년대 패션쇼에 나타난 아르누보 헤어스타일 - 구스타프 클림트 작품을 중심으로 -
러시아 아르누보에 나타난 동화 모티브 연구: ‘빌리빈 스타일’을 중심으로
근현대 조경에 나타난 촉지적 지각 양상 -1920년대 전후를 중심으로-
 
 
영문초록
The Stylus Phantasticus is the style of a free and unrestrained form that accounts for the method of composing and playing. This kind of music is truly passionate and involves improvisation. The term Stylus Phantasticus is used to designate free improvisatory music in the Baroque period in Germany. However, its presence gradually began as a reaction against polyphony in the toccata genre in the Renaissance period in Italy. The use of homophonic texture in the Venetian School and the dramatic dissonance of the Neapolitan School led to expressive toccatas in Frescobaldi`s music. The "fast homophonic toccata", used to represent certain groppo, recurring motives with flexible tempo made Stylus Phantasticus a reality. The sectionalization, texture, ornamentation, and church keys (tuono, tono) of Toccata are the decisive factors in the expression of Stylus Phantasticus. The Italian keyboard Toccatas of Frescobaldi represent Stylus Phantasticus in expression, and support contrasting texture, sectionalization, elements of virtuosity, ornamentations, church keys, and chromaticism. Girolamo Frescobaldi`s (1583-1643) from The First book of Toccatas and Partitas (Il primo libro di Toccata et Partite) and from Fiori Musicali are representative works composed in the Stylus Phantasticus. Frescobaldi indicated performance practice in his preface of The First book of Toccatas and Partitas that induced Stylus Phantasticus. The musically fantastic sound of his improvisatory style was induced by Toccata-Ricercare-Toccata sections in the and ``durezze e ligature Toccata``-``fast contrapuntal Toccata``-``slow homophonic elevation Toccata`` in of Fiori Musicali. The general character of toccata by Frescobaldi is rich, bold, often dissonant and chromatic since his toccatas were under the influence of church keys according to conventional Italy Toccata that adheres to old custom. The practice of ornamentations, church keys, sectionalization and tempo rubato of Frescobaldi leads to a forceful emphasis on madrigalism, leaving the organist free to improvise in Stylus Phantasticus. In conclusion, the toccatas of Frescobaldi are characterised by diversity in sectionalization, contrast in unique texture, repeatation in figured ornamentation, and transposition in church keys, and mark the successful culmination of the Stylus Phantasticus.
 
 
도움말
본 논문은 참고용 논문으로 수정 및 텍스트 복사가 되지 않습니다.
 
 
추천자료
음악 관련 용어 사전
[독문학사] 인문주의와 르네상스 그리고 종교개혁
청소년기 성장의 특성과 양질의 음악의 필요성
신고전주의 vs 낭만주의 문학과 음악
■ 대표적 세계영화 100편에 대한 평가와 줄거리. ■
[음악] 서양음악의 시대적 흐름과 올바른 음악감상법
음악에 대한 고찰
[교회음악사] 바로크 및 고전시대의 교회음악
현대음악 레포트
[대중매체]대중문화의 이해 - 판타지소설과 영화에 대하여
오늘 본 자료
오늘 본 자료가 없습니다.
장바구니 담은 자료
장바구니가 비어 있습니다.
이 간행물 인기자료
윤이상의 <고풍의상>: 박, 박자 및 리...
오늘날의 뮤지컬 제작 : 법인 뮤지컬...
학회 10주년 기년 논문 : 낙원상가의 ...
논문 : 과거 30 년 동안의 한국대중가...
논문 : 다문화주의 음악교육론과 국악...
이 간행물 신규자료
릴리 불랑제의 <세 개의 소품>(Trois ...
마르탱 8 Preludes pour le Piano 박...
전통자원으로 글로벌 메시지를 담은 ...
장일남의 관현악곡에 대한 조명: 교향...
한국 전통 장단과 재즈 리듬에 대한 ...
저작권 정보
본 학술논문은 한국학술정보㈜ 각 학회간에 저작권 계약이 체결된 것으로 HAPPY학술이 제공하고 있습니다. 본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
 
서비스이용약관 | 개인정보취급방침 | 사업자 정보확인 | E-mail 수집 거부 | 제휴 및 광고문의 | FAQ
이메일 무단 수집 거부
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망법에 의해 형사처벌됨을 유념하시기 바랍니다. [게시일 2003년 4월 2일]