모계 국제결혼가정 아동들의 차이와 가시화에 대한 질적연구 : 중소 도시 초등학교 사례를 중심으로
분야
사회과학 > 교육학
저자
전은희 ( Eun Hee Jeon )
발행기관
한국초등교육학회
간행물정보
초등교육연구 2012년, 제25권 제3호, 83~112쪽(총30쪽)
파일형식
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    국문초록
    이 연구에서는 초등학교에서 동(남)아시아 출신의 모계 국제결혼가정 아동들은 어떠한 차이의 존재로 지각되고 있으며, 이를 추동하는 가시화, 비가시화 실천에는 어떤것들이 있는지 또 그 이면의 차이에 대한 가정은 무엇인지 살펴보았다. 연구 결과를 보면, 초등학교에서 모계 국제결혼가정 아동들은 주로 ``외모적 차이``와 ``언어적 차이``로 지각되고 있었다. 외모와 한국말에 기초하여 이들을 유형화해 보면 4가지, ``은폐적다문화``, ``왜곡적 다문화``, ``잠재적 다문화``, ``명시적 다문화``로 구분될 수 있다. 외모적차이와 언어적 차이에도 모계 국제결혼가정 아동들은 대체로 비가시화되어 생활하고 있었다. 그럼에도 모계 국제결혼가정 아동들에 대한 차이의 지각과 관련된 가시화, 비가시화 실천이 아주 없지는 않았는데, 비가시화 실천으로는 1) 다문화적 배경이나 단서의 은폐, 2)) 다문화에 대한 공론화의 지양, 3) 다문화적 특수성의 간과가 있었으며, 가시화 실천으로는 1) 다문화적 배경과 단서의 유출, 2) 차이의 언급과 확인 및 제도적 구분 짓기, 3) 다문화에 관한 놀림과 모욕이 있었다. 또한 이러한 가시화와 비가시화의 이면에서는 작동하는 차이의 논리는 ``동일자적 차이``와 ``범주적 차이``로 요약 될 수 있다.
    영문초록
    This paper was designed to explore how the difference of maternal international-marriage family children were perceived in elementary school, as a result, how their visiblization and invisiblization were differentiated by that, what practices there were found which gave rise to their visiblization and invisiblization, and also what the logic of difference would lay behind such phenomena. Maternal international-marriage family children were mainly perceived as a ``difference of appearance`` and ``difference of Korean`` in the school. Based on two variables, that is ``appearance`` and ``Korean``, maternal international-marriage family children may be categorized into four types such as ``covering-up damunhwa``, ``distorted damunhwa``, ``latent damunhwa``, ``evident damunhwa``. Maternal international-marriage family children who belong to each type were generally invisiblized during most of their everyday life, except sometimes when their multicultural backgrounds were disclosed or some special cases related to them were made, which temporarily made them visiblize as a damunhwa. In addition, there were found practices that cause visiblization and invisiblization of multicultural children. On the one hand, there were found such invisiblizing practices as 1) covering up multicultural background and clues, 2) dealing with multicultural facts in private, 3) ignoring uniqueness of multicultural children. On the other, there were also found such invisiblizing practices as 1) disclosure of multicultural background, 2) identifying and mentioning difference and institutional labeling as a damunhwa, 3) fooling and teasing on multiculture. From these outcomes, it may be concluded that there were two logics of difference which dominate the school, which may be called ``difference of identity`` and ``difference of category``.
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