호서지역 사대부가의 여성교육과 여성문인의 배출
분야
인문과학 > 기타(인문과학)
저자
문희순 ( Hee Soon Moon )
발행기관
충남대학교 인문과학연구소
간행물정보
인문학연구 2012년, 제88권 39~70쪽(총32쪽)
파일형식
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    국문초록
    이 연구는 호서지역에 기반을 둔 조선시대 여성교육의 내용과, 교육을 통하여 배출된 여성문인의 존재를 사적으로 연구하는 것을 목표로 한다. 이러한 주제로 호서지역이라는 한 공간 영역의 연구가 가능한 것은, 조선시대에 호서지역에서 배출된 여성 문인의 수와 작품의 양이 타 지역에 비하여 월등하다는 점이다. 호서지역 여성들의 문학 활동은 여타의 지역에 비해 꾸준한 지속과 변모를 확인할 수 있다. 작품의 전모를 확인할 수 있는 여성시인들이 적지 않게 존재하고 있는 것이다. 문집을 보유하였던 여성문인들만을 시기별로 살펴보아도 그 규모가 당당하다. 16세기 금임벽당(金林碧堂) 창령성씨(昌寧成氏), 16-17세기 이설봉(李雪峯), 17세기 이옥재(李玉齋), 18세기 금호연재(金浩然齋) 오청취당(吳淸翠堂) 신부용당(申芙蓉堂) 임윤지당(任允摯堂) 곽청창(郭晴窓), 19세기 강정일당(姜靜一堂) 기각(綺閣), 19-20세기 남정일헌(南貞一軒) 등이다. 이렇듯 호서지역 여성들의 면면한 문학 활동과 문집 발간 전통의 정신사는 어디에서 근원한 것인가? 필자는 그 현상의 기저에 다음과 같은 몇 가지 특징을 지적하고자 한다. 첫째, 호서여성들 자신의 삶에 대한 정체성 정립을 위한 철학적 성찰의 결과이다. 호서지역 여성들은 타고난 자질은 높되 조선이라는 시대 속에서 자신들이 일구어 낼 수 있는 일은 아무것도 없음을 한탄하였다. 그러나 그러한 현실에 좌절하면서도, 자신의 정체성과 인간 존재에 대한 철학적 탐구를 끊임없이 모색하고 시도하였다. 둘째, 기호성리학의 난숙 전개가 여성들의 학문적 사유에 동기부여 하였다. 위에 거론된 여성들은 모두 기호학파 자장 안에 있는 여성들이다. 친정이나 시가가 학맥으로 기호성리학의 노선을 추구하였다. 이는 자연스레 혼맥으로 이어지면서 사상적으로 더욱 확고하게 뿌리 내렸다. 그리고 남성들의 학문적 발전과 성취는 여성들의 학문적 사유에도 커다란 동기가 부여되었다. 셋째, 고양된 선비문화와 가문별 여성에 대한 존모의식의 전통이 있다. 호서지역 양반이 관직생활 도중 출처진퇴(出處進退)의 경계에 부딪쳤을 때, 지조 있는 선비의 길을 선택하도록 격려한 사람이 바로 어머니, 아내라는 이름의 여성들이었다. 참 군자의 도(道)를 추구하도록 가르쳤던 어머니(여성)에 대한 기억과 숭모의식은 여성에 대한 존중으로 확대되었다. 넷째, 자연 인문지리적 영향이다. 호서지역은 지리적으로 바다와 섬, 강과 산이 유려하게 펼쳐진 곳이다. 높지도 낮지도 않은 비산비야(非山非野)의 넉넉한 들녘. 사람들은 그곳에 깃들어 살면서 온유돈후한 충청도 사람의 성정(性情)과 인심을 만들어 내었다. 이러한 모든 요소들이 복합적으로 작용하여 호서지역 여성문인 배출의 전통을 만들어 낸 것으로 파악된다.
    영문초록
    It is widely believed that women had little chance to get proper education in the age of old tradition, but women got education and had a strong desire to learn like men did that time, It could be confirmed that women who lived in Hoseo region relatively more maintained their literature`s continuity and accepted changes of it, when compared with women`s activities in other regions, And almost all literature works written by some of the women have been well preserved. Most of those women are as follows: Kim Lim Byeok Dang(金林碧堂) Changryeong Seong Si(昌寧成氏) in the 16th century, Lee Seol Bong(李雪峯) in the 16th-17th century, Lee Ok Jae(李玉齋) in the 17th century, and Kim Ho Yeon Jae(金浩然齋), Oh Cheong Chui Dang(吳淸翠堂), Sin Bu Yong Dang(申芙蓉堂), Lim Yun Ji Dang(任允摯堂), Gwak Cheong Chang(郭晴窓) in the 18th century, and Gang Jeong Il Dang(姜靜一堂), Gi Gak(綺閣) in the 19th century, and Nam Jeong Il Heon(南貞一軒) in the 19th-20th century. Where do such an active literature activity and the history of publications of their works come from? To answer it, I suggest some characteristics of it that is based on that history. Firstly, that is the result of philosophical activity to establish their identity for life. Recognized their talent, but they regretted that they could not develop such ability as they wanted in the traditional Joseon Dynasty. Nevertheless, however, they tried to continuously seek after philosophy for their identity and answer raison d`etre of human being. Secondly, the matured Giho Seonglihak contributed to promoting some motivation for such philosophical activity out of women. Women mentioned above were all under the atmosphere of Giho Seonglihak. It means that their native home and their husband`s family pursued together the Giho Seonglihak line, which naturally led to the solid connection between the two families through marriage, resulting in more establishment in their philosophy, In addition, academic development and achievements by men helped for women`s literature and philosophical development. Thirdly, they have the tradition of enhanced scholar culture and the trend of respect for women for each family. When the elite in Hoseo region had to decide to withdraw or keep their government post, their mother or wife encouraged them to right choice, meaning seeking after the teachings of Confucius. And that was generally a main element contributing to extending respect for women. Fourthly, the region`s nature and geography influenced women. Hoseo region is a beautiful place of sea, islands, rivers and mountains. In the fields and mountains of gentle slope, people developed their generosity and had an open hand for each other. In conclusion, I think all the elements through their interaction made it possible to produce the women literati and their philosophical tradition in the region.
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