韓國儒敎における宗敎性認識の問題
분야
인문과학 > 동양철학
저자
유성선 ( Sung Seon You )
발행기관
충남대학교 유학연구소
간행물정보
유학연구 2012년, 제26권 233~249쪽(총17쪽)
파일형식
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    국문초록
    儒敎는 生死觀에 대해 다른 宗敎와 달리 硏究振作이 부족하지만, 삶과 죽음을 大자연의 법칙에 의한 神鬼課程으로 봄으로써 形而上學的 問題로 돌렸다. 따라서 그들은 生死때문에 앞뒤로 연장될 수 있는 인식보다는 현실중심주의적인 세계관을 주목하였다. 孔子의 『論語』 문답 중 ‘敬而遠之’나 ‘宰予와의 3년상의 문답’은 인간과 현실에 대한 관심과 사랑을 투영한 것이다. 유교는 조상숭배의 사상과 직결되는 문제를 논의하고 있다. 이 문제를 조선조 통치론인 성리학이 형식논리로 예제화되었음을 알 수 있다. 이를 중심으로 본 논고의 차제는, 유교의 종교성 문제, 유교의 생사관 기초, 한국유교의 통치이론과 조상숭배를 기본으로 전개하였다. 유학자들은 性善說의 입장에서 仁과 義의 범주를 지켜야 할 덕목으로 인정했다. 특히 맹자가 강조한 父子有親, 君臣有義, 夫婦有別, 長幼有序, 朋友有信이 五倫이다. 그리고 동중서가 親, 義, 別, 序, 信에 부합하는 五性의 仁, 義, 禮, 智, 信을 지목하여 五常이라고 했다. 三綱은 오륜 등의 범주와 함께 전해졌지만, 송나라에 이르러 주희 등이 君爲臣綱, 父爲子綱, 夫爲婦綱 등의 3가지 범주로 확립하여 삼강오륜의 도덕적 체계가 세워진다. 삼강오륜은 한국에 『朱子家禮』의 도입과 더불어 禮로 내면화되고 형식화된다. 특히 삼강오륜은 동아시아 경제발전의 중요한 요인이 된 유교문화적인 자산이다. 삼강오륜을 부정적인 외연으로만 확대하여 序列主義, 緣故主義, 集團主義 등의 비난도 검증할 문제이다. 어떤 사상과 종교에는 순기능과 역기능, 허와 실이 있기 마련이다. 또한 그 폐해가 있다면 사상과 종교의 시스템을 운용했던 인간에게 문제가 있기 마련이다. 유교의 가장 두드러진 특징은 孝의 강조이다. 효는 무엇보다 우리 가족이 모든 면에서 우선순위에 놓이게 된다. 가문 또는 집을 유달리 중시한 우리 조상들은 이 혈연집단을 기본으로 사회의 다른 집단을 파악했다. 효의 강조와 가족 또는 가문 우선주의는 사당과 서원, 족보발달로 혈연과 친·인척의 문제를 확대하기도 하였다. 공자가 재여와의 문답에서 강조한 3年喪도 마찬가지이다. 이것은 유교가 죽음을 어쩔 수 없는 자연의 이치로 받아들이면서도 오히려 자손들의 번성으로 죽음을 극복하려고 한 宗敎的 敎育과 儀禮인 意圖였다.
    영문초록
    Confucianism lacked study compared to other religions relating to view of birth and death. Confucianism sees birth and death as course of transforming to spirits by natural law, so birth and death became issue in metaphysics. Accordingly, they gave attention on view of the world focusing on reality rather than recognition on extension of life. Confucius says ``respect spirits while keeping distance away from the spirits`` or ``funeral for three years discussed with Jaeyeo`` in his Analects of Confucius. This reflects his interest and love for human and reality. Confucianism discusses about problems directly related to thoughts of belief in ancestor worship. It can be known that the problems became funeral rite system through formal logic of Neo-Confucianism which was governing doctrine in Chosun. This study, focused on this, basically developed religious aspect in Confucianism, basis of view of birth and death in Confucianism, governing doctrine and belief in ancestor worship in Korean Confucianism. Confucian scholars recognized categories of humanity and righteousness as virtues to be kept from perspective of doctrine of the innate goodness of human beings. Especially, the virtues are five moral imperatives such as 父子有親(Between father and son, there should be affection.), 君臣有義(Between ruler and minister, there should be righteousness), 夫婦有別(Between husband and wife, there should be attention to their separate functions), 長幼有序(Between old and young, there should be proper order (or hierarchy), 朋友有信(between friends, there should be faithfulness) which were emphasized by Mencius. And Dong Zhongshu called humanity, righteousness, propriety, wisdom, and belief(仁,義,禮,智,信) as Five Constant Virtues, which correspond to Chin, Uoi, Byul, Seo, and Sin(親,義,別,序,信). Three Bonds had been transmitted along with categories of five moral imperatives and Zhu Xi etc. in Song dynasty established three categories such as Gunwisingang(君爲臣綱), Buwijagang(父爲子綱), Buwibugang(夫爲婦綱). As a result, moral system of Three Bonds and five moral imperatives were made. With introduction of 『Code of Family Propriey(朱子家禮)』, Three Bonds and five moral imperatives was internalized and formalized. Especially, Three Bonds and five moral imperatives is asset of Confucian culture which is an important factor of East Asian economic development. To criticize Three Bonds and five moral imperatives as rank conscious, personal connection conscious, group egoism etc. would be a problem to be tested -Three Bonds and five moral imperatives was expanded to negative extension. Any thoughts and religion has function and dysfunction, weakness and firmness. And if there was evil influence, it would be attributed to human who operated system of thoughts and religion. The most prominent characteristic of Confucianism is emphasis on filial piety. And family is put in top priority. Our ancestors who put importance on family or home thought of other group in the society compared to the blood ties group as a basic. Emphasis of filial piety and priority of family sometimes expanded problem of blood ties and relative because of development of ancestral hall, private academies, and Clan Register. Funeral for three years Confucius stressed in the dialogue with Jaeyeo is same case. Confucianism accepts death as truth of nature but rather is closer to religious education and ceremony which aimed to overcome death by prosperity of offspring.
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