일반논문 : 아리스토텔레스의 『정치학』에서국가와 시민 교육
분야
인문과학 > 서양철학
저자
손윤락 ( Yun Rak Sohn )
발행기관
한국서양고전학회
간행물정보
서양고전학연구 2012년, 제48권 149~174쪽(총26쪽)
파일형식
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    국문초록
    아리스토텔레스의 『정치학』 제8권에는 국가가 시민에게 공통의 기초교육을 제공해야 한다는 주장이 담겨 있다. 그러나 이 주장은 텍스트 전체에서 나타나는 생각들을 조합해보아야만 그 맥락이 이해된다. 국가와 개인, 그리고 국가와 시민의 문제는 『정치학』 제7권까지 간헐적으로 언급된다. 여기서 “국가”는 탐구의 대상으로서 이론적인 것이지만, 그것이 플라톤의 『국가』에서 그려지는 것처럼 이상적인 세계에 존재하는 것은 아니다. 아리스토텔레스는 역사적으로 존재했던 혹은 현존하는 나라들의 예를 분석하고 있으며, 그가 염두에 두고 있는 국가는 자신의 이론이 적용될 수 있는 현실 세계의 국가다. 그는 “국가는 동등한 자들의 일종의 공동체”라고 규정하며, 최선의 정체는 모든 시민이 똑같이 번갈아가며 지배하고 지배받는 제도라고 주장한다. 그가 그리는 국가는 대등한 시민들이 이루는 공동체이며, 그 목적은 최선의 삶이다. 여기서 시민이란 노예도 아니고 전문 기능인도 아닌 자유 시민으로서, 양육과 교육의 대상이 되는 남자 아이들을 포함한다. 『정치학』 제8권에서 아리스토텔레스는 “교육은 법에 의해 규제되고 국가에 의해 관장되어야 한다”고 말한다. 국가는 단지 살기 위해서가 아니라 훌륭한 삶을 위해 존재한다. 따라서 좋은 국가라면 시민들의 탁월함에 관심을 기울여야 한다. 정치적 결사를 진정한 하나의 국가로 만드는 것은 덕 혹은 최선의 삶을 공통의 목적으로 추구하는 데 있다. 한 국가에 있어서 교육은 중요한데, 그것이 국가를 통일시키고 하나의 공동체가 되게 하는 데 불가결하기 때문이다. 교육의 중요성에 대한 아리스토텔레스의 논증은 그의 교육의 공공성 논증들과 밀접하게 관련되어 있다. 교육이 국가를 통일체로 만든다고 할 때, 그 통일성의 토대로서 아리스토텔레스가 제시하는 것은 한편으로 시민들 간에 우애와 상호 선의 및 신뢰를 가지는 것이고, 다른 한편 시민 각자가 국가의 본성적 목적, 즉최선의 삶을 살려는 목적에 참여하는 것이다. 지금까지의 논의로부터 『정치학』에서 주장되는 공교육이란 모두에게 동일한 교육, 즉 공동 교육으로서 ‘국가가 법률로써 교육 과정을 관장하고 규제하는 제도’를 의미하는 것이며, 아리스토텔레스는 여기서 국가가 하나의 공통 목적을 가진다는 전제 하에, 이 공교육이 시민 모두에게 최선의 삶을 보장해주기 위한 필요조건이라는 주장을 펼치고 있다는 결론을 얻을 수 있다.
    영문초록
    Aristotle`s Politics presents in Book 8 a position that the state(polis) should give the citizens a common education. But its context is understood only after a general consideration of Aristotle`s thoughts spread in the whole text. The topics of the nature of a state and citizens are discussed intermittently up to Book 7. As object of a research, Aristotle`s ``polis`` is certainly a theoretical state, but it is not an ideal state which cannot exist except in the ideal world as it is described in Plato`s Republic. Aristotle analyse the cases of real countries in history, then his ``polis`` could be said a state in this world where his theory can be applied. He defines that the ``polis`` is a kind of community of similar people, and its goal is the best life that is possible. And he takes the democracy as practically best state. Aristotle says in Book 8 that “education must be regulated by law, and it must be conducted by the state”. He asserted that a state exists for the sake of a good life, and not for the sake of life only. Then a good state must take care about the virtue of the citizens. Aristotle considers that what makes political associations a state is their pursuit of virtue or best life as a common goal. Education is important in a state because it is necessary to unify the state and to make it a real community. This argument for the importance of education has a close relationship with arguments for the publicity of education. If education makes the state a unity, Aristotle presents two things as bases of this unity: having friendship, goodwill and confidence among citizens; and taking part in the goal of the state which is for its citizens to live their best lives. From these, we can derive a conclusion that the ``public education`` asserted in Politicsl means a ``common education for citizens of which the curriculum is controlled by law and conducted by the state`, and that Aristotle considers the public education as necessary to guarantee all the citizens a best life.
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