혜강의 비판의식과 정치의식: 명교비판과 군자론을 중심으로
분야
인문과학 > 기타(인문과학)
저자
강지연 ( Ji Yeon Kang )
발행기관
조선대학교 인문학연구원
간행물정보
인문학연구 2011년, 제42권 535~557쪽(총23쪽)
파일형식
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    국문초록
    본래 철학은 사회의 지배적 권세와의 관계방식을 반성하면서 자신의 위치를 설정하길 요청받아왔다. 본말(本末), 유무(有無), 언의(言意) 일다(一多), 명교(名敎)와 자연(自然) 등 개념 중심의 연구 성과 소개가 주류를 이루던 위진 현학역시, 그 사변의 심도와 난해함으로 이 세계와는 격리된 추상도 높은 철학으로만 느껴지기도 했었다. 실제로 위진현학은 중국철학사에서 최초로 유가와 도가를 결합시키고자 한 사상적 시도로서 그 추상성으로 인해 중국 철학의 이론적 사유형태를 한 단계 심화시켰다고 평가받는다. 그런데 위진 현학이 외래사조임에도 불구하고, 우리가 그것이 당시 어떤 현실 속에서 생산되었는가를 고찰해보는 것은, 그 작업을 통해 현학의 본모습이 드러날 것이라고 믿기 때문이다. 필자는 혜강이 처했던 시대배경을 자세히 서술하면서, 그의 철학적 주장을 살펴보고자 한다. 혜강이 말하는 "월명교이임자연(越名敎而任自然)"이란 인의와 도덕 자체가 필요하지 않다는 것이 아니라 인의와 도덕이 마음에서 우러나오는, 인위적 고려가 아니라 자발적인 요구가 되게 하는 것이라고 본다. 또한 이 주장은 당시 현실 정치에 대한 비판적 측면을 가지고 있었다. 이것은 당시 사마씨(司馬氏) 집안이 "효로써 나라를 다스린다(以孝治天下)"라고 하면서, 허울좋은 명교를 지배이데올로기로 삼아 행하던 사회 상황에 대한 비판이었다. 그리고 "월명교이임자연(越名敎而任自然)"의 사유에서 지향하는 군자상은 모든 일이 근본적 도덕에 자연스럽게 부합되면서 시비선악에 대하여 이것, 저것 고려하지 않게 되며 감정을 숨기지 않으면서도 고통을 받지 않는 존재를 의미한다는 것을 밝혔다. 진실된 감정을 숨기는 사사로운(私) 단계를 버리고 자신의 감정을 그대로 드러내는 공공(公共)의 자연스런 단계를 추구하는 그의 군자론에서 우리는 새로운 윤리의식의 정의와 경지를 가늠할 수 있게 된다.
    영문초록
    All philosophies have been requested not only to reflect on the relational formality in connection with the prevailing powers of society but to reposition their positions as well. This line of inclinations is also found in the school XuanXue of the Wei-Jin dynasty where such concepts as "the beginning and end", "being and non-being", "words(yan) and meaning (yi)", "unity (yi) and plurality (duo)", " teaching of names (mingjiao)", and " naturalness or self-so-ness (ziran)" were the predominant forms of research conducted mostly by disproportionally focusing on concepts. Given such leaning toward concept-centered research in this era and the resulting profundity and inscrutability of those key concepts, still the Wei-Jin Xuan Xue school can make us feel as if it is just another philosophy which manifests high level of abstraction and thus fails to reflect or is divorced from this world, The Wei-Jin Xuan Xue School has been accepted as an improvement over China`s pre-Qin philosophy in terms of theoretical philosophizing in that the School is an outgrowth of the first attempt ever to amalgamate both Confucianism and Daoism into a unified frame and also the School`s theoretical abstraction and its further sophistication are further contributing aspects of it to gain stride in analytical integration and entrenchment. Though the Wei-Jin Xuan Xue School is not regarded as being native but grafted onto China`s soil from without, review of how such School`s conceptual schemes germinated and bloomed under the extant prevailing social conditions of the day may shed light on some aspect of the true face of the School. The author views JiKang`s celebrated phrase "recognizing the naturalness of things beyond the teaching of names (mingjiao)" as meaning that benevolence (ren), righteousness (yi), and morality (daode) are not the things that are not needed. Rather it means that they ought to come naturally from each one`s heart without deliberation, so they should be voluntarily invoked. At this stage, whatever humans attempt to do will not be at odds with or run afoul of the dictates of benevolence and righteousness. Thus, in mental or psychological dimensions, humans will not suffer since they do not have to deliberate in choosing what path to take, especially in regard to which route would be righteous, moral, or otherwise, and eve so since they do not see any reason hide their inner emotions.
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