천도교의 신문화운동
분야
인문과학 > 종교학
저자
고시용 ( Shi Yong Ko )
발행기관
한국신종교학회
간행물정보
신종교연구 2012년, 제27권 97~125쪽(총29쪽)
파일형식
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    국문초록
    본 연구는 천도교의 성립과정을 살펴보고 신문화운동의 사상적 배경이 되는 핵심교리를 살펴보았다. 아울러 천도교 신문화운동의 전개과정을 정리하고 그 특징을 드러냈다. 천도교의 신문화운동을 ①의암 도일망명기(1901.3-1905.12), ②천도교교단확립기(1906.1-1918.11), ③독립운동 전개기(1918.11-1919.9), ④천도교청년회활약기(1919.9-1923.9), ⑤천도교청년당 활동기(1923.9-1939.4)로 구분할 수 있다. 천도교 신문화운동의 특징은 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째 동학의 역사와 교리를 계승하여 인내천의 종지 아래 우리나라 근대사의 상황 속에서 절실히 요청되는 민족적 과제를 해결하기 위한 현실적이고 실천적이며 효과적인 후천개벽운동이다. 둘째 종교운동을 명분으로 시작되었으나 독립운동을 비롯하여 교육운동·여성운동·소년운동·청년운동·농민운동·경제운동·문학운동 그리고 출판사업 등으로 확산되어 지속적이고 체계적으로 전개된 보국안민·광제창생의 실천운동이다. 셋째 신지식을 갖춘 청년들을 중심으로 조직한 천도교청년회와 천도교청년당을 중심으로 전개된 비폭력·무저항·대중적 계몽운동이자 세계가 생존경쟁의 원칙에서 움직인다는 관점과 사회진화론에 입각하여 사회개혁을 추구한 민족실력양성운동이다. 따라서 천도교의 신문화운동은 우리나라 근대 100년의 사회변동에 있어서 종교적 대응을 대표하는 자주적 대중계몽운동이라는 상징성을 지니고 있음에 틀림이 없다.
    영문초록
    This paper examines the formation of the Korean religious movement, Cheondogyo, and investigates the core doctrine that provides an ideological background for its new cultural movement. Furthermore, this paper organizes the development process of Cheondogyo`s new cultural movement and also reveals its distinct characteristic. Cheondogyo`s new cultural movement can be divided as follows: 1. Period of Uiam Son Byeong-hui`s (孫秉熙) political asylum in Japan (1901.3-1905.12) 2. Period of establishing the Cheondogyo order (1906.1-1918.11), 3. Period of developing an independence movement (1918.11-1919.9), 4. Period of Cheondogyo youth activities (1923.9-1939.4). The distinct features of Cheondogyo`s new cultural movement can be classified as follows: First, it is an effective, practical, and realistic movement for the great opening of the later heaven (後天開闢) because it tackles urgent national issues that arise in modern history by adopting the philosophy of Innaechun (Man is Heaven人乃天) from the doctrine and history of Donghak. Second, although it first started under the pretext of a religious movement, this independent movement promotes national interests and provides for the welfare of the people by systematically and continuously proliferating education movements, feminist movements, youth movements, peasant movements, economic movements, literature movements, as well as supporting publishing businesses. Third, it is a mass movement that focuses on nonresistance and nonviolence with a focus on Cheondogyo youth groups who hold progressive ideas. Moreover it is a movement that pursues social reform on the basis of training the skills of people and moves on the principle of the struggle for existence and the theory of social evolution. Therefore, there is no doubt that Cheondogyo`s new cultural movement is a symbol of an autonomous mass movement that represents religious action that has changed our society within the last 100 years.
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